اجتماعیاخبار خوزستانتیتر دوستون وسطسیاسی

قرار نیست نظام جمهوری اسلامی با رفراندوم تغییر کند

دبیرکل حزب اسلامی کار در واکنش به اظهارات سیداحمد خاتمی که گفته بود «می‌خواهند سفره اسلام و ولایت‌فقیه را با رفراندوم جمع کند اما رؤیای ضدانقلاب در این زمینه هیچ‌گاه محقق نخواهد شد و اسلام و اهل‌بیت در این کشور ماندنی است» گفت: «رفراندوم اتفاق بدی نیست که برخی بخواهند از آن مسئله‌ای علیه نظام بسازند؛ برخی آقایان گفتند می‌خواهند با رفراندوم نظام جمهوری اسلامی را تغییر دهند! خیر، اینطور نیست.»

حسین کمالی افزود: ما اصلاح‌طلبان فکر می‌کنیم اگر اصلاحاتی در زمینه‌های مختلف صورت گیرد مردم کماکان از انقلاب و نظام دفاع خواهند کرد اما این اصلاحات لازمه ادامه و همراهی مردم با انقلاب است. هر موضوعی که ملی باشد و برای همه اهمیت داشته باشد قابل همه‌پرسی است. گاهی احساس می‌شود که در برخی مسلمات قانون اساسی برخی تردید و به‌نوعی رفتار می‌کنند تا سایرین آنها را به رفراندوم و نظرخواهی عمومی دعوت کنند.

او در حالی که تأکید کرد «نظرخواهی کردن در مراجعه به آرای عمومی نکته بسیار مثبتی است و این ظرفیتی است که قانون اساسی برای رأی و نظر مردم قائل شده و نمی‌توان در آن تردید کرد» گفت: «اما برخی اوقات ما از ظرفیت‌های قانونی موجود و آنچه می‌توانیم انجام دهیم فاصله می‌گیرم و غفلت می‌کنیم که در این حالت رجوع کردن به رفراندوم صحیح نیست.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: «ظرفیت‌هایی که بر اساس قانون اساسی در اختیار رئیس‌جمهوری برای اداره کشور قرار دارد بسیار گسترده است اما متأسفانه تابه‌حال بخش عمده‌ای از این اختیارات اعمال نشده و مورداستفاده قرار نگرفته است؛ بنابراین باید اول به این مسائل توجه شود و بعد اگر موضوعاتی باقی ماند آن زمان به رفراندوم توجه کنیم.»

کمالی تأکید کرد: «اکنون ساختار اقتصادی کشور مهم‌ترین مسئله است اما به‌هیچ‌وجه نیاز به رفراندوم ندارد. این تصمیمی است که دولت و حاکمیت باید بگیرند و نیاز به نظرخواهی ندارد. همچنین درباره حقوقی که قانون اساسی از لحاظ سیاسی برای آحاد جامعه از جمله آزادی اجتماعات، احزاب و آزادی بیان تصریح کرده جزء مسائلی است که در قانون به‌صراحت آمده است و باید به مرحله اجرا گذاشته شود و نیاز به نظرخواهی ندارد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا