اخبار خوزستانایران و جهانتیتر یکستون وسطسیاسی

مقتدایی بیان کرد؛ تشکیل دولت قوی منوط به داشتن مجلسی حُر، آزاده و دارای استقلال رأی است

عبدالحسن مقتدایی، چهارشنبه ۲۲ آذرماه در نشست “دموکراسی و ساختار حکومت” که در دفتر حزب اعتمادملی خوزستان برگزار شد، گفت: احساس تعلق و مسئولیت افراد نسبت به جامعه زمانی که به خوبی سازمان دهی شود رسالتی را تعریف می کند که فرد اگر در سخت ترین شرایط تنها هم باشد، نظرات خود را بیان می کند و بر حرف خود ثابت است.
وی افزود: مجموعه حزب اعتمادملی در کشور و استان تاکنون کم توقع ترین حزب بوده و همیشه نیز در تمامی صحنه ها حضوری فعال داشته است؛ این مساله نقطه قوت این حزب است، البته این حضور باید گسترده تر و عمیق تر شود تا در بزنگاه ها بتوانید نقش موثری داشته باشید.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وضعیت فعلی کشور، اظهار کرد: در ۴۰ سال گذشته کشورمان شاهد رویدادهای مختلفی بوده است؛ کمی که از انقلاب فاصله می گیریم، شاهد کم رنگ شدن صداقت و اعتقاداتی هستیم که با مردم به توافق رسیده بودیم. این مساله آفتی برای جامعه است که اعتماد مردم رنگ ببازد و می تواند بسیار نگران کننده باشد. هرچیزی را که در نظر بگیریم هراز گاهی نیاز به بازسازی دارد؛ بعد از چندبار بازسازی اگر به روز نشود و محتوای نو نداشته باشد، موضعی و کتابخانه ای خواهد شد. یکی از مشکلات اساسی کشور این است که در حوزه مسئولان در تمامی رده ها و سطوح و نیز در ساختار حکومت کهنگی بسیار را شاهد هستیم.
نماینده مردم شهرستان آبادان در مجلس سوم و چهارم شورای اسلامی، افزود: با توجه به تغییر و تحولات انجام شده خصوصا در منطقه، خودمان را با این تغییرات تطبیق نداده ایم؛ زمانی عراق در غرب کشور دشمن استراتژیک ما بود و الان به یک هم پیمان استراتژیک تبدیل شده است. در حوزه جغرافیای فرهنگی نیز مرزهای مستحکمی در شرق و غرب کشور وجود داشت و ارتباط خاصی با کشور عراق نداشتیم؛ اما مدتها است در بخش اقتصاد این کشور دستخوش تغییرات اساسی شده؛ اگر آمادگی لازم را داشتیم باید از تمامی این فرصت ها استفاده می کردیم اما چون استراتژی برای آن تعریف نشده تقریبا بازار این کشور را از دست رفته می بینیم. اما دو ویژگی استراتژیکی اربعین و امنیت مشترک تعریف شده که چون استراتژی داریم کاملا بر این دو مسلط هستیم؛ متاسفانه عراق پس از صدام را تنها در بخش امنیت و عتبات عالیات دیده ایم و مسایل دیگر را رها کرده ایم.
مقتدایی، عنوان کرد: در بخش مدیران نیز اگر بازنگری در کشور نداشته باشیم و نوآوری نباشد، این بار جامعه داخلی را از دست داده ایم؛ باید در قانون اساسی هم در عرض ساختار و هم در عمق و سلسله مراتب بازنگری کنیم؛ اگر در این مسایل بازنگری نشود ممکن است آسیب رسان باشد.
وی با اشاره به اینکه باید به نیروهای جوان فرصت حضور در پست های مدیریتی داده شود، اضافه کرد: کسانی که الان بالای ۳۰ سال در بدنه حاکمیت هستند و یک جانشین برای خود پرورش نکرده اند، باید بازخواست شوند؛ آفت مدیریت کشورهای در حال توسعه و عدم پیشرفت کشورهای عقب افتاده داشتن شخصیت های کاریزماتیک است. شخصیت کاریزماتیک همیشه موجب موفقیت نیست، بلکه عاملی است برای تنبلی جامعه مدیریتی ما تا در زمان ایجاد مشکلات به سراغ این افراد برویم. به همان میزان که مدیر ضعیف با خود شلختگی را به دنبال دارد و در مدیریت همه بر او مسلط می شوند، زمانی که فردی نیز کاریزما شود اجازه رشد به افراد دیگر داده نمی شود و کسی به احترام بزرگی او به خود اجازه اظهار نظر نمی دهد.
استاندار سابق هرمزگان، بیان کرد: در جهان فعلی تمام حکومت هایی که از راه های مختلف به قدرت می رسند نمی توانند شیوه دیکتاتوری داشته باشد؛ هیچ کشوری در جهان نیست که حاکمان آن بخواهند حکومت کنند و در فضای جهانی شیوه کار خود را دیکتاتوری اعلام نمایند. همه یا دموکراسی دارند و یا ژست دموکراسی را می گیرند. در هر دو حالت در حکومت های اینچنینی ساختار به این شکل است که مغز متفکر و ستون آن جامعه جایی جز مجلس نیست. مجلس هم مغز، هم قلب و هم ستون فقرات است.
مقتدایی با بیان اینکه راه ورود برای مستاصل و زمین گیر کردن یک ملت از هیچ طریقی جز مجلس امکان ندارد، اظهار کرد: مجلس محل قانون گذاری است و هر قانونی بد یا خوب، مترقی و یا متهجرانه خروجی آن از مجلس است. در مجلس چهارم ۱۲۳ میلیاد تومان اختلاس شد و همان زمان نزدیک به ۱۰ نفر از نمایندگان پای این پرونده ماندند و آن فرد خاطی محاکمه شد؛ مجلس اگر از آن نوع باشد قدرت ایستادگی در برابر بسیاری ازتخلفات رادارد وحتی باهمفکران خود هم تعارف ندارد.
وی افزود: در مجلس سوم زمانی که نخست وزیر قصد داشت دولت خود را معرفی کند به حالت قهرمجلس را ترک کرد زیرا احتمال می داد مجلسی که کاملا هم فکر او بودند به وی رای ندهد؛ آن زمان مجلسی خط امامی و کاملا چپ داشتیم اما نمایندگان با هیچ کس تعارفی نداشتند.
این فعال اصلاح طلب، ادمه داد: مجلس دو وظیفه عمده را بر عهده دارد، قانونگذاری قوی و ایجاد دولت قوی که اگر این دو را بتواند انجام دهد بسیاری از مشکلات حل شده است. قانونی خوب است که جامعه را روان و به روز و نظارت را تقویت کند و این کارها تنها از عهده مجلسی قوی برمی آید؛ در مجلس سوم یکی از وزرا که مجلس نیز هم فکر با او بود استیضاح شد، در آن دوران مجلس با کسی تعارف نداشت.
مقتدایی در پایان، اظهار کرد: مدیریت کشور به خانه تکانی و جوان شدن نیاز دارد و مدیران باتجربه نیز باید به دنبال تربیت مدیران جدید باشند؛ در استان ها باید این اختیار وجود داشته باشد که مدیر تربیت شود و اختیارات نباید تنها در دست مرکز نشینان باشد.
گفتنی است در این نشست که با حضور اعضای حزب اعتمادملی منطقه خوزستان برگزار شد، اعضای به بیان سوالات خود پرداختند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا