ایران و جهان

آمریکا از آژانس درباره بازرسی از سایت‌های نظامی ایران تفحص می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، بامداد چهارشنبه قبل از سفر به وین، پایتحت اتربش برای رایزنی با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توافق هسته‌ای ایران به تشریح اهداف سفر خود پرداخت. 

وی در مصاحبه با رویترز گفت ایالات متحده به دنبال دانستن آن است که آیا آژانس در راستای راستی‌آزمایی پایبندی ایران به برجام قصد بازرسی از سایت‌های نظامی ایران را دارد یا خیر.

پیشتر منابع خبری گزارش داده بودند «نیکی هیلی» قرار است روز چهارشنبه با مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ دیدار و گفت‌وگو کند.

گفته می‌شود این سفر بخشی از بررسی‌های درون‌سازنی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تعیین پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برجام است. 

«هیلی» بامداد پنجشنبه در گفت‌وگو با رویترز به تکرار ادعاهای تأییدنشده پرداخت و گفت: «اگر شما رفتارهای گذشته ایرانی‌ها را بررسی کنید متوجه می‌شوید که آنها در سایت‌های نظامی، در دانشگاه‌ها و اماکنی نظیر اینها فعالیت‌های مخفیانه داشته‌اند.»

وی اضافه کرد: «در آن اماکن از قبل مسائلی وجود داشتند، بنابراین آیا آنها (آژانس) این موضوع را در بررسی‌هایشان می‌گنجانند تا مطمئن شوند که آن مسائل دیگر وجود ندارند؟ آنها اکنون مجوز بررسی سایت‌های نظامی را دارند. آنها مجوز بررسی هر سایت مشکوک را دارند. مسئله این است که آیا این کار را انجام می‌دهند؟»

هیلی گفت که او برای پرسیدن سوال به وین سفر می‌کند نه برای اینکه آژانس را به سمت انجام کاری سوق دهد. 

در همین حال، واشنگتن‌پست گزارش داده «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در نامه‌ای به «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تبعات منفی سفر هیلی به وین هشدار داده است. 

ظریف نوشته است: « «حتی قبل از انجام این سفر، نحوه برنامه‌ریزی و تبلیغات درباره آن و علامتی که مخابره می‌کند تبعات مخرب قابل توجهی برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام دارد.»

هیلی در واکنش به این نامه گفت: ««برای من خیلی جالب است که ایران نگران سفر من  به وین است. اگر حساب آنها پاک است نباید نگران سوالاتی باشند که از آژانس می‌پرسم.» 

وی گفت برخی از سوالاتی که از آژانس خواهد پرسید اینها هستند: «آیا دارید همه چیز را بررسی می‌کنید؟ آیا اماکنی که در گذشته در آنها فعالیت‌های مخفیانه وجود داشته‌اند را بررسی می‌کنید؟ آیا قادر به دسترسی به این اماکن هستید؟ یا اینکه دسترسی شما به تعویق می‌افتد؟ آیا برای انجام این اقدامات با ممانعت مواجه می‌شوید؟»

انتهای پیام/ M


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

  


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا