ایران و جهان

آمار مناطق آزاد شفاف نمی‌شود چون عملکردشان نامطلوب است/ جا زدن سرمایه‌گذاری خارجی «مصوب» به عنوان «جذب شده» درست نیست

حجت‌اله عبدالملکی، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که چرا شفافیت اطلاعات در مناطق آزاد وجود ندارد، اظهار داشت: علت این امر به فرافکنی مقامات مناطق آزاد برمی‌گردد؛ چراکه اگر این آمار ارائه شود، علاوه بر کارشناسان، مردم نیز به عملکرد نامناسب و نامطلوب این مناطق پی خواهند برد.

به گفته این کارشناس اقتصادی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد طی چند سال اخیر، برای ارائه آمارها بسیار بی‌نظم و بی‌برنامه عمل کرده است.

عبدالملکی در اثبات این گفته‌ خود به ذکر مثالی از آمارهای ارائه شده طی سال‌های قبل اشاره کرد و یادآور شد: در یکی از آمارهای مناطق آزاد طی سال‌های گذشته، میزان سرمایه‌گذاری خارجی برای یکی از مناطق ۵۰۰ میلیون دلار درج شده بود؛ در حالیکه به اسناد رسمی همان مناطق آزاد مراجعه شد، میزان سرمایه‌گذاری خارجی «صفر» بود و در واقع اصلاً سرمایه‌گذاری خارجی صورت نگرفته بود.

این استاد دانشگاه به آمار سرمایه‌گذاری خارجی مناطق آزاد در سال۹۵ که از سوی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد منتشر شده اشاره کرد و اظهار داشت: اگر مناطق آزاد بخواهد ادعا کند این حجم از سرمایه‌گذاری در کشور انجام شده است، بنابراین باید نتیجه گرفت بیش از ۹۰درصد سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده کشور، در مناطق آزاد بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بعید است «سازمان سرمایه‌گذاری خارجی» چنین مطلبی را تایید کند، عنوان کرد: ممکن است در ارائه این آمار، «سرمایه‌گذاری‌های مصوب» را به جای «سرمایه‌گذاری خارجی» مطرح کرده باشند؛ زیرا آنچه که ما از عملکرد مناطق آزاد در اقتصاد می‌بینیم، به هیچ عنوان تاییدکننده این رقم نیست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه درست نیست آمار سرمایه‌های جذب نشده را به عنوان سرمایه‌گذاری خارجی در نظر بگیریم، بیان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در زمان آقای احمدی‌نژاد به اوج خود یعنی ۱۵میلیارد دلار هم رسید که اصلا به هیچ دردی نمی‌خورد.

عبدالملکی در پایان با انتقاد از عملکرد این مناطق گفت: عملکرد مناطق آزاد به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و وظیفه اصلی‌ آنها یعنی «توسعه صادرات» محقق نشد؛ در واقع این مناطق بیشتر به دروازه واردات تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام/

 


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا