ایران و جهان

گزارش فارش از جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی بهداد جایزه اش را به شهید حججی تقدیم کرد/ «رگ خواب» و «ماجرای نیمروز» رکورددار جشن منتقدان

به گزارش خبرگزاری فارس، یازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی عصر امروز پنجشنبه ۲۶ مرداد با حضور اصحاب رسانه، سینماگران و جعفر گودرزی که دبیری این جشن را عهده دار است در محل سالن همایش های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

 اجرای این مراسم برعهده فرزاد حسنی است جوایز نامزدها در بخش های مختلف در طول برنامه اعلام خواهد شد.

در ابتدای مراسم فرزاد حسنی که اجرای مراسم را عهده دار است بانام بردم منتقدان و نویسندگان از حاضرین خواست تا آنها را تشویق کنند این در حالی است که یاد شهید محسن حججی نیز در میان سینماگران گرامی داشته شد.

همچنین کلیپی از زنده یاد علی معلم به نمایش در آمد او رئیس انجمن منتقدان نیزبوده است.

در این مراسم آذرمعماریان درباره همسر مرحوم علی معلم صحبت کرد.

موسیقی:

*اولین جایزه به یک فیلم دفاع مقدسی رسید

دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن به ستار اورکی برای ساخت موسیقی فیلم سینمایی ویلایی ها رسید. او جایزه اش را به علی معلم اهداء کرد.

همچنین تندیس بھترین موسیقی متن جشن یازدھم بہ سهراب پورناظری برای فیلم سینمایی رگ خواب اهداء شد. این آهنگساز جایزه اش را پر ارزش ترین جایزه ای دانست که تا به امروز دریافت کرده است.

طراحی صحنه و لباس:

*بالاخره طراحی صحنه ماجرای نیمروز دیده شد

تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی به بهزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروز رسید. پیش از این در جشنواره فیلم فجر این فیلم سینمایی خوش ساخت و ارزشی مورد بی مهری قرار گرفته بود.

در ادامه مراسم نوبت به برگزاری بزرگداشت جمال امید رسید. او طی سالهای گذشته جزو افرادی بوده است که در برگزاری جشنواره ها تاثیرگذار بوده است. این بخش از برنامه با اجرای یک کلیپ از این سینماگر آغاز شد. برای تکمیل شدن این بخش فریدون جیرانی فیلمساز شناخته شده سینما در ارتباط با فعالیت های جمال امید به سخنرانی پرداخت.

جواد طوسی منتقد سرشناس که رئیس انجمن منتقدان نیز است در سخنرانی خود در این بخش به لزوم احترام به منتقدان تاریخ سینمای ایران و استمرار آن اشاره داشت.

چهره پردازی:

دیپلم افتخار بهترین چهره پردازی این جشن از سوی منتقدان به ایمان امیدواری به فیلم سینمایی «خفگی» به کارگردانی فریدون جیرانی رسید.

*دشت دوم «ماجرای نیمروز» برای طراحی گریم

تندیس بهترین چهره پردازی جشن یازدھم به محسن دارسنج برای ماجرای نیمروز رسید این دومین جایزه این اثر سینمایی است که تا به این لحظه توسط منتقدان به آنها اهداء شده است.

تدوین:

*سومین دشت «ماجزرای نیمروز» برای تدوین

دیپلم افتخار بهترین تدوین این جشن به سجاد پهلوان زادہ برای ماجرای نیمروز رسید و بهرام دهقانی برندہ تندیس این بخش برای فیلمهای سینمایی خفگی و نگار بود.

*عصبانیت یک بازیگر پیشکسوت و ترک سالن

در این بخش جمشید مشایخی نیز روی صحنه حاضر شد او که ظاهرا از عدم توجه به همه بازیگران باتجربه ناراحت شده بود با گفتن چند جمله معترضه و انتقاد از اینکه چرا فقط به افراد معدودی توجه می شود اعتراضش را به این نابرابری بیان کرد.

مراسم بزرگداشت فرید مصطفوی با حضور رخشاں بنی اعتماد و مهرزاد دانش، برگزار شد. بنی اعتماد، مصطفوی را از فیلم نامه نویسانی دانست که تداوم حرفه ایش زبانزد است. در ادامه مراسم کلیپی دربارہ تاریخچه جشن منتقدان، پخش شد.

بازیگر نقش مکمل مرد:

*ادامه پیشتازی «ماجرای نیمروز» با دریافت جایزه برای هادی حجازی فر

تندیس بهترین نقش مکمل مرد جشن یازدھم به ھادی حجازی فر برای ماجرای نیمروز رسید این چهارمین جایزه برای این اثر سینمایی در این مراسم است.

بازیگر نقش اول مرد:

در این بخش دیپلم افتخار به کوروش تهامی برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «رگ خواب» اهداء شد. و تندیس جشن به حامد بهداد برای بازی در فیلم سینمایی «سد معبر» رسید.

*بهداد: این لحظه معتبر را به روح پرفتوح محسن حججی تقدیم می کنم

حامد بهداد در انتقاد هایی از روند پرونده پزشکی زنده یاد عباس کیارستمی گفت: جایزه با ارزشی است برای من. ابتدا باید بگویم که افتخار بزرگی برایم است که از دستان داریوش مهرجویی این جایزه را می گیریم.ما هنرمندان و آنهایی که دستی بر قلم دارند اعضای فعال جامعه هستیم. فکر می کنم آنطور که باید در مورد درگذشت کیارستمی واکنش نشان ندادیم.چیزی که در قلب من مانند یک آشوب خودش را نشان می دهد وضعیت مردم ایران است. چطور بوعلی سینا را سرمایه و پشت قباله مادرمان ایران می دانیم. اما کیارستمی را اینطور نمی دانیم.همچنین جای علی معلم هم بسیار خالی است.

وی افزود: من مخالفتم را با هرگونه خشونت و جنگ اعلام می کنم. اگر وطن پرستی و برادر پرستی معصیت است من این معصیت را دارا هستم. نمی توانم بی تفاوت ازتصویر برادر زیبا و رعنایم محسن حججی بگذرم. از آن چشمهای زیبا و حس آرامشش نمی توان گذشت. این لحظه معتبر را تقدیم می کنم به روح پر فتوح محسن حججی.

بهترین فیلمبرداری:

تندیس این بخش از جشن یازدھم به مسعود سلامی برای فیلمبرداری فیلم سینمایی خفگی رسید.

بر پایه این گزارش با پخش یک کلیپ با حضور تھمینه میلانی و کمند امیرسلیمانی، مراسم بزرگداشت گوھر خیراندیش برگزار شد. در این بخش تهمینه میلانی به منتقدان نیز اعتراض کرد که چرا با وی تماس نگرفته اند تا فیلمش را برای شان نمایش بدهد شاید که فیلم خوبی ساخته باشد.

خلاقیت و استعداد درخشان:

با حضور فاطمه گودرزی، ھوشنگ گلمکانی و سامان مقدم، اولین جایزہ خلاقیت و استعداد درخشان به منیر قیدی برای ویلایی ھا رسید جایزه دوم این بخش به اصغر یوسفی نژاد برای ساخت فیلم سینمایی خانه رسید.

بهتریم بازیگر نقش مکمل زن:

تندیس بهترین نقش مکمل زن جشن یازدھم منتقدان به طناز طباطبایی برای بازی در فیلم سینمایی ویلایی ھا رسید.

او گفت: برای من این جایزه خیلی ارزشمند است. برای همین هم از این که مرا انتخاب کردید ممنونم. از عوامل این فیلم نیز تشکر می کنم و از تهیه کننده اش سعید ملکان که با همت و پشت کار او بود که این فیلم ساخته شد نیز قدردانی می کنم. از منیر قیدی که یک شیر زن واقعی هم است سپاس گذارم. از ثریا قاسمی نیز یاد می کنم که جایش اینجا خالی است. ما مدیون چیدمان درست آقای ملکان هستیم.

همچنین در ادامه به دلیل حاشیه هایی که به وجود آمده بود و برخی با لحنی کمی تند در مورد پیشکسوتان صحبت کرده بودند منوچهر شاهسواری رییس خانه سینما اذعان کرد در پی این اتفاقات به وجود آمده در جشن منتقدان بنا داشته مراسم را ترک کند اما او از نوید محمد زاده و حامد بهداد تشکر کرد که احترام گذاشتن را به آنها یاد دادند.

در ادامه این مراسم حجت اشرف زاده قطعاتی را برای حاضرین اجرا کرد.

پس از سخنان منوچهر شاھسواری، با حضور سعید راد بزرگداشت جمشید ھاشم پور بازیگر سینما برگزار شد.

بهترین بازیگر نقش اول زن:

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول‌ زن به ثریا قاسمی برای فیلم ویلایی ها اهدا شد.

تندیس بهترین بازیگر نقش اول‌ زن به لیلا حاتمی برای فیلم‌ رگ خواب رسید.

جایزه بخش بهترین فیلمنامه:

تندیس بهترین فیلمنامه به معصومه بیات برای فیلم رگ خواب اهدا شد.

*پنجمین جایزه «ماجرای نیمروز» به مهدویان رسید

جوایز بخش بهترین کارگردانی:

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به محمدحسین مهدویان برای فیلم ماجرای نیمروز تعلق گرفت. مهدویان گفت: خوشحالم در جشنواره فجر جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم را گرفتم و امشب هم از منتقدان این جایزه را دریافت کردم.

تندیس بهترین کارگردانی به حمید نعمت الله برای فیلم رگ خواب رسید. نعمت الله پس از دریافت جایزه اش عنوان کرد: نظر منتقدان برایم اهمیت زیادی دارد زیرا شما نقش مهمی در ماندن یک فیلم در یادها دارید.

جوایز بخش بهترین فیلم:

تندیس بهترین فیلم نیز به حمید نعمت الله برای فیلم رگ خواب رسید.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا