اخبار خوزستان

پایان نظارت مستقیم بر هزار هکتار از نخلستانهای آبادان


ناجی شهیب زاده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این حجم از مراقبت از پاییز ۹۵ تا اوائل تابستان ۹۶ به انجام رسیده است. 

وی افزود: ناظران شبکه مراقبت نخیلات از ابتدای پاییز با حضور در مزارع در کنار مروجان مراکز خدمات جهاد کشاورزی در جهت انتقال دانش کشاورزی و ارتقای سطح علمی کشاورزان می کوشند. 

شهیب زاده با بیان اینکه فعالیت ناظران با فرا رسیدن تابستان به پایان می رسد، اظهار کرد: کارشناسان شبکه مراقبت نخیلات وظیفه نظارت مستمر و مداوم از باغات، مزارع و ارائه توصیه های کاربردی به منظور کاهش مصرف سموم، ردیابی آفات مهم و کلیدی با استفاده از ابزار و ادوات تخصصی همچون فرمونها، تله ها و کارتهای رنگی، تعیین زمان مناسب مبارزه با آفات با استفاده از ادوات پیش آگاهی و اطلاع رسانی به کشاورزان منطقه را به عهده دارند. 

وی با مثبت ارزیابی کردن این همکاری دو جانبه تصریح کرد: نظارت ناظران شبکه مراقبت نخیلات بر۹۰۰ هکتار از نخیلات، ۵۰ هکتار سبزیجات و ۵۰ هکتار گوجه فرنگی، انار، انگور و زیتون به انجام رسید. 

مدیر جهاد کشاورزی آبادان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع ترویج محصول سالم در میان بهره برداران بخش کشاورزی و روش های رسیدن به این محصول و پایداری نظام های تولیدی در دستور کار کارشناسان مروج این مدیریت قرار دارد.  

شهیب زاده افزود: از آنجا که سموم شیمیایی جز در مبارزه با آفات مشخص و در فصولی معین و همچنین رقم های خاص در آبادان کاربردی ندارد، لذا تلاش برای رسیدن به محصول سالم و ارگانیک در آبادان کاری ثمر بخش خواهد بود. 

وی، کشاورزی ارگانیک را نظامی اقتصادی، اجتماعی و مدیریت تولیدی اکولوژیک خواند و اظهار کرد: استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی و سموم در اکثر موارد نه تنها منجر به افزایش عملکرد نمی شود بلکه پایداری نظامهای تولید را نیز کاهش می دهد. 

وی تصریح کرد: در زمان حاضر عملیات کاهش سموم و کودهای شیمیایی با مجموعه سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی عجین شده است. 

مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: مروجان جهاد کشاورزی آبادان در مراکز به طور مرتب و در بازدید های روزانه و مستمر روش های رسیدن به محصول سالم را به بهره برداران آموزش می دهند.

شهیب زاده افزود: این مروجان با برگزاری دوره های آموزشی ترویجی اصول بهداشت نخلستان، استفاده از روش های مکانیکی و زراعی مبارزه با آفات سعی دارند ورود هرگونه نهاده کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها را به فرآیند تولید به حداقل ممکن رسانده که در این باره نیز تاکنون ۱۰ دوره آموزشی نیز برگزار شده است.


منبع: مهر خوزستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا