ایران و جهان

وزیر خارجه آلمانی‌ها می‌خواهد به ما درس بدهد؛ حد خودت را بدان!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تنش لفظی میان مقامات ترکیه و آلمان ادامه دارد و در آخرین نمایش نشانه‌های خصومت، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان تاخت و از وی خواست که حد و حدود خود را بداند.

تنش‌ها از آنجا آغاز شد که اردوغان هفته گذشته از ترک‌تبارهای آلمان خواست که در انتخابات پیش رو به حزب «آنگلا مرکل» رأی ندهند «تا درس بزرگی به آنها داده شود.»

صدراعظم مرکل و وزیر خارجه کابینه‌اش یعنی گابریل به این سخن واکنش نشان دادند و آن را مداخله‌جویانه و با ایجاد تقابل داخل میان اقشار مختلف جامعه آلمان توصیف کردند.

اردوغان که امروز برای شرکت در نشست حزب عدالت و توسعه به شهر دنیزلی رفته بود، ترجیح داد حیطه این درگیری لفظی را به صدراعظم آلمان نکشد ولی جواب تندی به زیگمار گابریل داد.

اردوغان گفت: «حالا آنها (یعنی آلمان) وزیر خارجه‌ای دارند که حد و حدود خود را نمی‌داند. حد و حدود خود را بدان! او سعی دارد که به ما درس بدهد. سابقه تو چیست؟»

اداره آمار دولت آلمان، اتباع این کشور را بر اساس نژاد یا محل تولد پدرانشان طبقه‌بندی نمی‌کند بهمین خاطر تصویر روشن و حکایتی رسمی از آمار ترک‌تبارهای آلمان وجود ندارد؛ تحقیقات متعدد آکادمیک صورت گرفته در آلمان می‌گوید که حدود ۵ درصد از جمعیت این کشور ۸۲ میلیونی یعنی ۴٫۱ میلیون نفر، ترک‌تبار یا دارای تابعیت ترکیه هستند.

اتباع ترکیه از قرن ۱۷ میلادی و همزمان با نبرد دولت عثمانی با سپاه صلیبیان در وین، به آلمان امروزی راه یافتند. قوی‌ترین سیل جمعیت اما در سال ۱۹۶۱ و پس از امضای توافق استفاده از نیروی کار میان دولت‌های وقت ترکیه و آلمان غربی به راه افتاد.

با فشار کارفرمایان آلمانی، این کارگرانی که بنا بود فقط ۲ سال تحت عنوان «کارگر میهمان» در آلمان بمانند، در سرزمین ژرمن‌ها ماندگار شدند و حالا به اقلیتی تأثیرگذار تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام/ع


عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا