ایران و جهان

واگذاری کرسی‌های نهاد زنان سازمان ملل به ایران با چه هدفی است؟/ ردپای اهداف ۲۰۳۰ در نهاد زنان سازمان ملل

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ لیلا فلاحتی مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری طی مصاحبه‌ای با روزنامه آفتاب یزد با عنوان «پای زنان ایرانی به سازمان ملل چگونه باز شد؟» خبر از عضویت ایران در نهاد زنان سازمان ملل متحد داد. 

مصاحبه‌ای که پرده از فعالیت مخفیانه شهیندخت مولاوردی و تیمش در معاونت زنان ریاست جمهوری برای پیشبرد اهداف برابری جنسیتی توسعه پایدار و سند ۲۰۳۰ بود. 
همانطور که در ابتدای این مصاحبه آمده است خبر عضویت ایران در نهاد زنان سازمان ملل در هیاهوی خبرهای توافقات هسته‌ای لوزان و شادی‌های پس از آنکه همراه شد با تلخی اخبار مربوط به تعرض دو شرطه در فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی و بحث داغ حذف یارانه پردرآمد‌ها و حمله عربستان به یمن و… گم شده بود اما از چشم فعالان این عرصه پوشیده نماند. 

جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار از زمان تاسیس این نهاد در سال ۲۰۱۰ موفق شد با کسب رای مثبت بیش از دو ـ سوم اعضای شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد (اکوسوک)، به عضویت این نهاد بین المللی در آید. 

لیلا فلاحتی در این مصاحبه، از دستاوردهای عضویت و رویکرد معاونت امور زنان برای مشارکت مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در ابتدا گفته است: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جولای ۲۰۱۰ «نهاد زنان سازمان ملل متحد» را تاسیس کرد. 

این نهاد با کار ویژه «ترویج برابری جنسیتی» و «توانمند سازی زنان» اقدامات خود را بر مبنای وظایف مهم چهار نهاد سابق این سازمان متمرکز کرده است. این جملات از زبان لیلا فلاحتی مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری شده است و پس از چند ماه با انتقادات شدیدی که از سوی منتقدان مولاوردی مواجه شد بار‌ها و بار‌ها از سوی وی و معاونانش تکذیب شد. 

فلاحتی با اشاره به اینکه این نهاد بین المللی با مدیریت معاون دبیر کل سازمان ملل که نقش مدیر اجرایی نهاد زنان را بر عهده دارد مدیریت می‌شود، اظهار کرد: از نظر ساختار مدیریتی دارای یک هیئت اجرایی با ۴۱ عضو است که به مدت سه سال به عضویت هیئت اجرایی در می‌آیند. هیئت اجرایی شامل پنج منطقه جغرافیایی آفریقا (۱۰ کشور)، آسیا و اقیانوسیه (۱۰ کشور)، اروپای شرقی (۴ کشور)، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب (۶ کشور)، اروپای غربی (۵ کشور) و کشورهای حمایت کننده (۶ کشور که از این تعداد ۴ کشور عضو و دو کشور غیرعضو) است. 

 فرشته روح‌افزا معاون سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در پاسخ به گزارش «اتهام میلیون دلاری» روزنامه شرق که روز دوشنبه دوم مرداد در صفحه جامعه خود منتشر شده، گفت: در این گزارش از قول من آمده است ریاست نهاد زنان سازمان ملل به ایران واگذار شده است. واضح است که ریاست این نهاد طبق قانون نمی‌تواند به ایران اعطا شود، اما ایران جزو هیأت اجرایی نهاد زنان سازمان ملل است و در مصاحبه پیش از این من هم به آن اشاره شده است. 

وی با طرح این سوال که چرا با وجود هزینه‌های بالای عربستان در سازمان ملل متحد، ‌ایران عضو هیات اجرایی این نهاد شده است، گفت: این سوالی است که از جانب من مطرح شد و البته اسناد رسمی وزارت امور خارجه هم عضویت ایران در این نهاد را تایید می‌کند. 

معاون سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه با انجام رأی‌گیری، ۱۷ عضو اجرایی طی انتخابات اخیر خود در فروردین ۹۴ انتخاب شده‌اند. یعنی از ۴۱ نماینده ۱۷ عضو به مدت ۳ سال به عضویت این نهاد در سازمان ملل درآمده‌اند، گفت: اعضای افزوده‌شده عبارتند از گمور، گابون، تونس، کرواسی، روسیه، پاناما، لوکزامبورگ، جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ‌عربستان و… 

روح‌افزا با تاکید براینکه هیچ‌یک از انتخاب‌های انجام شده این دوره را به اهمیت راهیابی جمهوری اسلامی ایران به هیأت اجرایی نهاد زنان سازمان ندانست، گفت: درجه اهمیت به حدی است که یک نویسنده آمریکایی به آن اعتراض کرده و اعلام کرده است تقریباً بی‌سروصدا کرسی‌های زیادی از سازمان ملل به ایران واگذار شده است. 

معاون سابق شورای فرهنگی اجتماعی امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: این مطالب در نامه وزارت امور خارجه موجود است و براساس این مستندات از اول ژانویه ۲۰۱۶ ایران عضو هیأت اجرایی نهاد زنان سازمان ملل، هیأت اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل و عضو کمیسیون پیشگیری از جرم و عدالت قضایی و همچنین کمیسیون مبارزه با مواد مخدر درآمده است. در واقع این کرسی‌های مهمی است که ایران بی‌سروصدا عضو آن شده است. 

وی به اعتراض یک نویسنده آمریکایی در این زمینه اشاره می‌کندکه در واکنش به عضویت ایران در این نهاد گفته است: بودجه چنین نهادهایی از طریق پرداخت مالیات‌ آمریکایی‌ها تأمین می‌شود و در چنین شرایطی این نهاد از میان ۱۷ عضو جدید، ۴ کرسی را به ایران اعطا کرده است. 

در جای دیگری از نامه اعتراضی این آمریکایی آمده است حضور ایران در هیأت اجرایی زنان، دایره نفوذ ایران را به‌طور ذاتی افزایش خواهد داد و این امر نشان‌دهنده اهمیت راهیابی ایران به این نهاد بوده است. 

اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا افزایش این دایره نفوذ بیان شده به نفع اهداف جمهوری اسلامی ایران است که فلاحتی در گفت‌و‌گو با آفتاب یزد گفته است: اهمیت راهیابی جمهوری اسلامی ایران به هیئت اجرایی نهاد زنان سازمان ملل جنبه‌های متفاوتی دارد؟! و می‌تواند به گسترش دایره نفوذ و نظارت ایران در این نهاد و امکان فعالیت کنشگرانه آن را در انتقال ایده‌ها و مواضع جمهوری اسلامی کمک کند؟ 

اهدافی که به عقیده فلاحتی با تخصیص اختیاراتی به ایران واگذار می‌شود عبارتند از: جمع آوری اطلاعات و ارائه راهکارهای مورد نظر به شخص مدیر اجرایی نهاد، نظارت بر نحوه اجرای سیاست‌های استراتژیک، فعالیت‌های عملیاتی و تعاملات نهاد سازمان ملل، تصویب اسناد استراتژیک نهاد زنان سازمان ملل، نظارت بر گزارش‌های مالی، مدارک مدیریتی و تعریف سیستم‌های ارزیابی جهانی، تصویب سیاست‌ها و روندهای کلی جهانی نهاد زنان سازمان ملل و ترتیب دادن تعاملات و همکاری‌های بین دولتی و همچنین تعاملات نهاد با دفا‌تر منطقه‌ای در قالب نهاد زنان سازمان ملل. 

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تاکید کرده است: در نتیجه با ورود ایران به هیئت اجرایی، کشور ما نیز مانند هر عضو دیگر هیئت اجرایی در مقام نظارت و مشارکت در برنامه‌های اجرایی نهاد با دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی قرار می‌گیرد و این می‌تواند فرصت‌های مناسبی را برای طرح مواضع و سیاست‌های موردنظر ایران و سایر کشورهای مسلمان پدید آورد. 

اهدافی که معاون مولاوردی دنبال می‌کند در شرح برنامه‌های این معاونت عنوان می‌شود، وی در بیان برنامه‌های معاونت امور زنان در این زمینه نیز گفته است: تغییر نگرش و رفع کلیشه‌های رایج و عمدتا منفی در مورد زنان مسلمان و همچنین مشارکت فعالانه در سیاست‌گذاری حوزه‌های اصلی فعالیت نهاد زنان سازمان ملل همچون ارتقای نقش فعال زنان در صلح و امنیت، رهبری و مشارکت، توانمند سازی اقتصادی، توجه ویژه به نقش خانواده در توسعه انسانی و اجتماعی از مهم‌ترین اولویت‌های مورد نظر معاونت امور زنان در این حوزه است. 

همانطور که فلاحتی اذعان داشته است این نهاد با کار ویژه به ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان می‌پردازد، یعنی مسئولیت اصلی این نهاد برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان برای رسیدن به مفهوم برابری مورد نظر توسعه پایدار و دنبال کردن اهداف بند ۵ سند ۲۰۳۰ است. 

معاون سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با تاکید بر اینکه رأی‌گیری نهاد زنان حوزه آسیا و اقیانوسیه با پیشنهاد آمریکا به صورت محرمانه صورت گرفته است تصریح کرد: این کشور‌ها شامل پاکستان، امارات متحده، ترکمنستان، ساموآ و جمهوری اسلامی ایران بودند. 

وی با اشاره به اینکه ایران در سال ۲۰۱۰ در لیست کاندیداهای مذکور بوده، اضافه کرد: رأی‌گیری مخفیانه برای اولین بار و با پیشنهاد آمریکا بوده است و ایران به همین ترتیب توانست وارد هیأت اجرایی نهاد زنان سازمان ملل شود. 

به گفته روح‌افزا نکته جالب این عضویت که باعث افتخار معاونت امور زنان و خانواده رباست جمهوری و همکارانش بوده است! جمع‌آوری اطلاعات کشورهای آسیا و اقیانوسیه و ارائه راهکارهای مورد نظر در جهت برابری جنسیتی و تصویب اسناد استراتژیک نهاد زنان سازمان ملل است. 

وی افزود: ایران باید در فعالیت‌های عملیاتی و تعامل با نهادهای این سازمان مشارکت داشته باشد، به تعریف سیستم‌های ارزیابی جهانی، تصویب سیاست‌ها و روندهای کلی نهاد زنان سازمان ملل و ترتیب دادن تعاملات و همکاری‌های بین دولتی و همچنین تعاملات نهاد با دفا‌تر منطقه‌ای بپردازد.. 

روح‌افزا با طرح این پرسش که چرا این افراد معتقدند مسئولیت‌های مزبور به ما ربط ندارد، گفت: این شرح وظایفی است که از زبان معاونت اموز زنان ریاست جمهوری بیان می‌شود. 

فلاحتی عنوان کرده است که در برنامه‌های معاونت امور زنان تغییر نگرش انجام می‌گیرد و کلیشه‌های رایج و عمدتاً منفی در خصوص زنان مسلمان برداشته خواهد شد. 
وی ادامه داد: لازم به یادآوری است که حوزه‌های اصلی فعالیت نهاد زنان سازمان ملل، ارتقای نقش زنان در صلح و امنیت، رهبری و مشارکت و توانمندسازی اقتصادی و توجه ویژه به نقش زنان در توسعه انسانی بیان شده است. آیا این‌ها تهمت‌های واردشده از سوی من است؟ 

معاون سابق شورای فرهنگی ـ اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ایران در حالی به عنوان کاندیدا از سوی آسیا ـ اقیانوسیه معرفی شده که تعداد وسیعی از کشور‌ها به صورت بالقوه و قانونی می‌توانستند به جای ایران در این لیست قرار بگیرند. اما چرا ایران در این لیست قرار گرفت؟ افغانستان، قطر، بحرین، ‌اندونزی، ‌مالزی، کویت، عربستان، هند، چین و ژاپن همه می‌توانستند جایگزین ایران باشند. چرا میلیون‌ها دلار کمک مالی عربستان و مکزیک در این نهاد نادیده گرفته شد؟ 

اظهاراتی که لیلا فلاحتی مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از جانب روح افزا بیان کرده است، در واقع سخنانی است که وی پیش از این در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد بیان کرده بود. باید پرسید چرا از سوی شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان درخواست رأی‌گیری مخفی انجام شده است؟ مسئولیت نهاد زنان سازمان ملل آیا غیر از برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است؟ 

آیا ایران عضو هیئت رییسه نهاد زنان سازمان ملل هست؟ هدف از تشکیل نهاد زنان چیست؟ اگر ایران عضو است، آیا ماموریتی دارد؟ اگر ماموریت دارد، برای ماموریتش بودجه‌ای در نظر گرفته‌اند یا خیر؟ اگر بودجه برای توانمند سازی زنان و برابری جنسیتی به ایران داده شده است در این راستا، پس اعتراض به چیست؟ اگر بودجه ای نداده‌اند پس ایران مسئولیت گرفته و اجرایی نکرده؟ اگر اجرایی کرده از چه بودجه‌ای استفاده کرده؟ 

روح افزا اظهار داشت: فاطمه رحمتی مشاور امور بین‌الملل معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفته است که وی ادعا کرده معاون رئیس‌جمهور با رأی مخفی به ریاست نهاد زنان سازمان ملل منصوب شده که این مسئله را هر کسی با کمی اطلاعات بین‌المللی متوجه می‌شود که رئیس این نهاد ایرانی نیست. من گفته‌ایم ایران به هیأت اجرایی ملحق و عضو آن شده که البته این عضویت مخفیانه بوده است. 

روح‌افزا خطاب به مولاوردی گفت: شما که خودتان تصدیق می‌کنید عضو این نهاد شده‌اید و وظایفی به شما واگذار شده است، آیا مجاناً خدمات ارائه می‌دهید؟ اگر سازمان ملل هزینه‌ای را تقبل نمی‌کند، آیا از بیت‌المال ایران خرج می‌کنید؟ 

به گفته روح افزا گزارشاتی که از سوی وی مطرح می‌شود حاصل مصاحبه فلاحتی و سایت رسمی معاونت امور زنان، نامه وزارت امور خارجه در این رابطه است که اگر این اطلاعات کذب باشد، باید خود این افراد مؤاخذه شوند، نه من! 

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا