ایران و جهان

مرکل خشونت‌های نژادپرستان آمریکا را «شرورانه و هولناک» خواند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان خشونت‌های اخیر شهر «شارلوتسویل» ایالت «ویرجینیا» که به دنبال تظاهرات گروههای طرفدار برتری نژاد سفیدپوستان در اوایل هفته جاری آغاز شد را محکوم کرد و آن را «نژادپرستانه، هولناک و شرورانه» خواند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، مرکل همچنین از جامعه بین الملل خواست تا خشونت‌های راست افراطی را محکوم کنند.

صدراعظم آلمان در مصاحبه با رادیو آلمان و فونیکس تصریح کرد: «این یک خشونت افراط‌گرایانه و نژادپرستانه است و صرفنظر از اینکه این اقدامات در کدامین نقطه از جهان رخ می‌دهد، می‌بایست اقدامات محکم صریحی علیه این اقدامات صورت گیرد».

مرکل همچنین با خانواده و دوستان «هیتر دی هایر» که در خشونت‌های شارلوتسویل کشته شد نیز ابراز همدردی کرد.

با اینحال، صدراعظم آلمان حاضر به انتقاد از آمریکا نشد و تصریح کرد که خود کشور آلمان همچنان در جدال با تندروهای راست افراطی است.

مرکل در اینباره گفت: «قبل از آنکه انگشت خود را به سوی دیگران روانه کنیم، می‌بایست مراقب آنچه که در خانه رخ می دهد، باشیم. به طور قطع آن کشور از هم گسسته است اما آنچه که باید محکوم شود، تمامی اشکال خشونت به ویژه هر نوع شکل از خشونت افراطی و تهاجمی می‌باشد».

روز شنبه صدها تن از هواداران «ملی گرایی سفید پوستان» و مخالفان آن‌ها در «شارلوتسویل» تجمع کرده و با یکدیگر درگیر شدند. در این تجمع که با شرکت گروه‌های نئونازی، سفیدبرتر پندارها، ملی‌گرایان افراطی و حامیان ترامپ برگزار شد، شعارهای تندی در حمایت از برتری آمریکا، نژاد سفید و علیه مهاجران داده شد.

طبق گزارشات، مدت کوتاهی پس از آن  یک خودرو شماری از معترضان به تجمع نژادپرستان در شهر «شارلوتسویل» ویرجینیا را زیر گرفت. درپی این حوادث تا کنون ۱ نفر کشته و ۳۵ تن زخمی شدند.

اعتراضات سفیدپوستان در حمایت از شکایت «جیسون کسلر» وبلاگ‌نویس راستگرا از شورای شهر «شارلوتسویل» به دلیل تصمیم مسئولان این شهر برای برداشتن مجسمه ژنرال «رابرت لی» برگزارش شد. لی در جریان جنگ داخلی آمریکا، ارتش ویرجینا متشکل از حامیان برده‌داری و برتری نژاد سفید را فرماندهی می‌کرد.

از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، جنبش‌های نژادپرست افراطی به خصوص گروه‌های «سفید برتر پندار» که معتقدند سفیدپوستان نژاد برتر هستند، انرژی گرفته و هر از چند گاهی تجمعاتی برگزار می‌کنند.

انتهای پیام/م


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا