اخبار خوزستاناخبار ویژه

لزوم احداث فوری فرودگاه جدید اهواز/راه اندازی بازار مبل باعث تولید ارزش افزوده در استان می شود

به گزارش خوز ٢۴ دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که ظهر امروز شنبه بیست و هشتم مرداد ماه در سالن جلسات استانداری برگزار شد با اشاره به طرح فرودگاه جدید اهواز گفت: فروگاه فعلی اهواز فرودگاهی است که ظرفیت جا به جایی حدود ۹۰۰ هزار مسافر در سال در آن پیش بینی شده است و این فرودگاه سال گذشته حدوداً دو میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر یعنی بیش از دو و نیم برابر ظرفیت خود را جا به جا کرده است.

شریعتی ادامه داد: کارهایی در زمینه افزایش سطح ترمینال داخلی و ساخت ترمینال خارجی شده که این ظرفیت به ۹۰۰ هزار رسیده و قبلا خیلی کمتر بود با این وجود باز هم کفاف مساله را نمی کند.

رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصریح کرد: فرودگاه اهواز هم اکنون از لحاظ جا به جایی مسافر بعد از فرودگاه های امام، مهرآباد، مشهد و شیراز پنجمین فرودگاه کشور است و این در عین حالی ست که استان فارس فرودگاه فعال آن فقط فرودگاه شیراز است ولی ما فرودگاه آبادان را داریم که خودش هشتمین فرودگاه کشور است و ظرفیت جا به جایی ۴۷۰ هزار مسافر را دارد همچنین فرودگاه های ماهشهر و دزفول را داریم و در واقع اگر استانی محاسبه شود خوزستان بعد از تهران و خراسان رضوی سومین استان از نظر جابه جایی مسافر شناخته خواهد شد.

استاندار خوزستان یادآور شد: در ده سال آینده با توجه به مساله غرب کارون و توسعه میادین نفتی و پیش بینی حدود سی تا چهل هزار نفری که در این بخش با فعال شدن پروژه ها مشغول به کار خواهند شد میطلبد فرودگاه جدید و به روز و متناسب با شرایط جدید اهواز و استان احداث شود.

شریعتی توضیح داد: این موضوع قبلا هم بحث آن مطرح بوده ولی به صورت جدی پیگیری نشده است و ما زمان ویژه ای در این خصوص گذاشتیم و چندین جلسه با وزیر محترم راه و رئیس شرکت فرودگاه های کشور داشتیم و دو بار هم از آنها دعوت کردیم و بحمدلله موضوع خیلی خوب پیش رفته است و چند شرکت هم به طور ضمنی برای اجرای پروژه در قالب قرارداد BOT  و یا BLT اعلام آمادگی کرده اند.

رئیس شورای برنامه ریزی و  توسعه استان تصریح کرد: هم اکنون بحث در مورد زمین آن است و فراخوان سرمایه گذاری این طرح هم آماده شده است و شرکت فرودگاه های کشور مشاور طرح را به کار گرفته و فراخوان آن را آماده کرده است تا در روزنامه ها چاپ شود و سرمایه گذار به صورت مناقصه تعیین شود.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه باید مستندسازی اراضی طرح هر چه سریع تر انجام شود عنوان کرد: قبلا مساحت زمین در سطح هزار و ۲۰۰ هکتار مطرح شده بود اما بحث های مفصلی داشتیم که این فرودگاه می تواند از نظر جا به جایی کالا به یکی از مراکز مهم تبدیل شود و بحث های بیشتری شد که فرودگاه در مقیاس بین المللی ساخته شود که بتواند در کنار جا به جایی مسافر در صادرات کالا مرکز مهمی باشد و به شرکت فرودگاهی کشور عرض کردم که این فرودگاه به نحوی ساخته شود که تا هشتاد سال آینده جوابگو باشد؛ بنابراین درخواست کردیم مساحت زمین بیشتری برای این پروژه پیش بینی شود که شرکت فرودگاهی کشور هم با این درخواست موافقت نمود.

شریعتی با قدردانی از همکاری دستگاه های مختلف جهت پیشبرد پروژه گفت: دستگاه های اجرایی از جمله منابع طبیعی ، اقتصاد و دارایی، ثبت اسناد، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی به سرعت و به دور از بروکراسی های دست و پاگیر تلاش کردند که این کار در اسرع وقت انجام شود و ما بتوانیم آن را به یک سرانجامی برسانیم.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: برای مستندسازی اراضی طرح با معاونت حقوقی ریاست جمهوری صحبت کردم و این موضوع در اولویت قرار داده شده است و تیم کارشناسی کمیسیون معاونت حقوقی ریاست جمهوری به شرکت فرودگاهی کشور در روز دوشنبه دعوت شده اند تا این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

شریعتی تصریح کرد: مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور هفته گذشته به بنده گفت اگر شما این پروژه و موضوع منابع طبیعی آن را در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح کنید و به تصویب برسانید سعی خواهیم کرد آن را به صورت خارج از نوبت در دستور کار کمیسیون مستندسازی قرار دهیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: امیدواریم در هفته جاری اقدامات لازم انجام شود و ما به سمت انتشار فراخوان حرکت کنیم و سرمایه گذار آن تعیین شود؛ وقتی سرمایه گذار تعیین شود هر چه زودتر پروژه را تکمیل می کند چون بازگشت سرمایه خودش هم سریع تر خواهد شد و منتظر اعتبار و تخصیص نخواهد ماند و معمولا این نوع قراردادها به سرعت اجرا میشود.

شریعتی همچنین در مورد طرح بازار مبل اهواز گفت: تولید باید حتما یک جایی قابلیت رقابت داشته باشد در واقع اگر جایی ارزش افزوده بیشتری و هزینه کمتری نسبت به خوزستان داشته باشد تولید در خوزستان منجر به شکست خواهد شد.

استاندار خوزستان اظهار کرد: باید برای کالاها و محصولاتی تولید بزنیم که آن کالا در خوزستان ارزش افزوده بیشتر و بازار بهتری داشته باشد و خریدار بپسندد و متناسب با بازار مصرف باشد.

شریعتی با اشاره به اینکه نمی توانیم از خرید مبل منع کنیم وقتی تولیدش را نداشته باشیم گفت: اما اگر تولیدش در استان بشود که خیلی بهتر است با این وجود خود بازار مبل هم اشتغال خوبی ایجاد می کند و تمرکز این صنوف در کنار هم کار خوبی است در عین حال که می توانیم تاکید کنیم که تولید مبل هم در کنار فروش آن پیش بینی شود.

گفتنی است در نشست امروز شورای برنامه ریزی و توسعه استان علاوه بر فرودگاه جدید اهواز و بازار مبل، طرح های هادی چم گلک، طرح جامع تفصیلی شهرهای سوماله و شمس آباد، طرح فولاد روهینا دزفول و یک مجتمع خدماتی رفاهی در حد فاصل ایذه و باغملک مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا