ایران و جهان

رژیم سعودی العوامیه را به «میدان جنگ» تبدیل کرده است


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل محمد فاطمی زاده: خاندان آل سعود که در درون با جنگ قدرت میان شاهزادگان و در عرصه جهانی نیز با شکست های گسترده ای مواجه شده در حوزه اجتماعی و مردمی نیز شرایط نابسامانی را سپری می کند.

مردم عربستان از سال ها پیش برای احقاق حقوق خویش اعتراضات مسالمت آمیزی را آغاز کرده اند که پاسخ آل سعود به آنها سرکوب و بازداشت بوده است. عفو بین الملل از وجود ۳۰ هزار زندانی سیاسی در زندان های آل سعود خبر داده است. بررسی کارنامه سه ساله عرصه داخلی عربستان به ویژه مناطق شرق عربستان یعنی القطیف و العوامیه، نشانگر ناتوانی آل سعود در برابر اعتراضات مردمی است که با سانسورهای گسترده خبری و حمایت های غرب به دنبال پنهان سازی آن است. این حقیقت زمانی آشکارتر می شود که ریاض ابزارهای جدید سرکوب مردم را به کار گرفته است.

شهر العوامیه از بیش از یک ماه و نیم پیش شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی است و مسئولان سعودی حمله امنیتی گسترده‌ای را برای ویران کردن محله تاریخی و باستانی المسوره در چارچوب کوچاندن اجباری ساکنان آن اجرا می کنند. در این حمله تاکنون تعدادی از شهروندان سعودی و حتی کارگران خارجی بر اثر اعمال زور بیش از حد و تیراندازی بی هدف نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند. همچنین چندین شهروند نیز به بهانه های واهی توسط سعودی ها اعدام شده اند.

در همین راستا خبرنگار مهر با «هانی العبندی» کارشناس رسانه و معارض سعودی ها گفتگو کرده که شرح آن در ادامه از نظر می گذرد؛

*لطفا آخرین وضعیت مردم و شیعیان را در منطقه العوامیه و القطیف را شرح دهید و در خصوص سرکوب مردم توسط نظامیان سعودی توضیح دهید؟

از زمانی که انقلاب ها در جهان عرب آغاز شد، رژیم سعودی منطقه العوامیه و القطیف را مورد هجوم قرار داده است و آنچه که بیش از ۸۰ روز قبل تاکنون در این منطقه رخ می دهد، در حقیقت پاکسازی فرقه ای و جنگی خانمان سوز است که به صورتی سازمان یافته توسط رژیم سعودی در حال انجام است و وضعیت را به مرحله بسیار خطرناک رسانده است. از سه روز قبل تاکنون برای نخستین بار در تاریخ، رژیم سعودی از توپخانه و تسلیحات سنگین به بهانه ی حضور عناصر تحت تعقیب در منطقه القطیف استفاده کرده و نقاطی را به وسیله این تسلیحات مورد هدف قرار داده است. سعودی ها همچنین تک تیراندازانی را در پشت بام منازل و مدارس مستقر کرده اند و هر فرد یا خودرویی را که در این منطقه حرکت کند، هدف قرار می دهد. در چنین شرایطی خارج شدن مردم از منازلشان بسیار خطرناک است. مردم همچنین نمی توانند وارد مناطق مسکونی خود شوند.

اخیرا نیز پیامهای هشداری در شبکه های اجتماعی مانند واتساپ توسط سعودی ها منتشر شد مبنی بر اینکه هیچ کس نباید وارد منطقه العوامیه شود و کسی حق ندارد از منزل خود در این منطقه خارج شود. تاکنون دهها نفر مورد اصابت قرار گرفته اند که حال برخی از آنها بسیار وخیم است. مردم این افراد مجروح را در منازل خود مورد مداوا قرار می دهند. زیرا نگران هستند که در صورت انتقال آنها به مراکز درمانی توسط سعودی ها بازداشت شوند. شلیک گلوله توسط سعودی ها به صورت مداوم ادامه دارد و صدای آن تا مسافت های بسیار دور و خارج از منطقه العوامیه نیز شنیده می شود؛ تا جایی که اهالی القطیف تصور می کنند میان دو کشور جنگی رخ داده است.

تاکنون حدود ۱۰ نفر در العوامیه به شهادت رسیده اند و تعدادی از اهالی این منطقه نیز تبعید شده اندغ همچنین مواد غذایی، دارویی و حتی نیازهای اساسی کودکان به ویژه کودکان شیرخواره بسیار کم است و با کمبود این مواد مواجه هستیم. رژیم سعودی منطقه العوامیه را به میدان جنگ تبدیل کرده و مرتکب هر نوع حماقتی در آن می شود. آنها حتی کارگران آسیایی را با تهدید سلاح عریان کرده و پس از عکسبرداری از این کارگران و انتشار تصاویر آنها مدعی می شوند که بر اهالی شریف منطقه العوامیه پیروز شده اند.

*علت هجوم نظامیان آل سعود به مردم در منطقه العوامیه چیست؟ لطفا درخواست خود از رژیم سعودی را توضیح دهید.

رژیم سعودی فقط به منطقه العوامیه حمله نکرده بلکه در القطیف و مناطق دیگر نیز اقدام به تیراندازی و هجوم کرده است؛ این اقدامات سعودی ها از سال ۲۰۱۱ و زمان آغاز انتفاضه دوم شروع شده است اما رژیم سعودی تلاش کرد تا این انتفاضه دوم را در منطقه العوامیه محدود کند. زیرا این منطقه صدای بلندی در حرکت سیاسی معارضان علیه رژیم سعودی به ویژه پیش از اعدام شهید شیخ نمر داشت. حقیقت این است که مردم این منطقه در ابتدا خواسته های ساده ای از جمله رفع تبعیض فرقه ای و همچنین آزادی زندانیان بی گناه داشتند تا اینکه پس از استفاده رژیم سعودی از تسلیحات علیه مردم، خواسته ها از سطح پایین به سقوط نظام سیاسی کشور تبدیل شد.

*سعودی ها مدعی هستند مردم در منطقه العوامیه موجب آشوب و ناامنی در کشور شده اند. این ادعا را چگونه ارزیابی می کنید؟

در این خصوص باید تاکید کنم ادعای سعودی ها مبنی بر ناامن کردن اوضاع در العوامیه صحت ندارد و یک دروغ آشکار است. بهترین گواه و دلیل در این خصوص تصاویر ثبت و منتشر شده در شبکه های اجتماعی از جمله یوتیوب است که نشانگر خشونت عناصر رژیم سعودی یا مزدوران تحت امر آنها است. در حقیقت یک تشابهی میان رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی وجود دارد. زیرا سعودی ها در صدد تبعیض فرقه ای هستند و صهیونیست ها نیز به دنبال تبعیض نژادی علیه اعراب در ادبیات سیاسی و امنیتی خود هستند. ما شاهدیم که سعودی ها همان کار صهیونیستها را علیه شیعیان انجام  می دهند.

*علت اعدام تعداد زیادی از مردم در منطقه العوامیه و القطیف توسط سعودی ها چیست؟

احکام اعدام مردم سیاسی است و هیچگونه دادگاه مستقلی در این خصوص وجود ندارد. اتهامات به افرادی که اعدام می شوند مشابه است و اخیرا نیز یک جوان به نام عبدالکریم بدون اینکه به کسی آزار برساند، تحت شکنجه قرار گرفت توسط سعودی ها اعدام شد.

*سکوت جامعه بین المللی در قبال سرکوب مردم در القطیف را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما ایران چه نقشی می تواند در این قضیه ایفا کند؟

بسیار مایه تاسف است که جامعه بین المللی تسلیم منافع سیاسی و اقتصادی شده است و به نقض حقوق بشر در عربستان به ویژه آنچه در القطیف و العوامیه و در الاحساء توسط سعودی ها رخ می دهد، توجهی ندارد. در خصوص ایران نیز باید بگویم این کشور قادر است تا از طریق روابط بین المللی و دیپلماتیک خود به ویژه با کشور عمان و کویت نقش مثبتی در این زمینه ایفا کند. تهران می تواند عمان و کویت را ترغیب کند تا از رژیم سعودی بخواهند حمله نظامی علیه مردم در العوامیه را متوقف کند. زیرا در صورت تداوم محاصره و جنگ نظامی علیه مردم در العوامیه و القطیف، بحرانهای داخلی تشدید می شود.

*انتخاب محمد بن سلمان بعنوان ولیعهد عربستان چه تاثیری برمردم العوامیه دارد؟ آیا موجب تشدید سرکوبها می شود؟

بلاشک ولیعهدی محمدبن سلمان به این معنا است که او پادشاهی بدون تاج است؛ به ویژه اینکه امور کشور را در طول غیاب پدرش مدیریت می کند. او به آرزوی سیاسی خود نرسیده است و نسبت به فرهنگ شیعیان و خواسته های آن فهم و درکی ندارد. سخنان اخیر وی در خصوص حضرت مهدی (عج) نیز نشانگر میزان بی سوادی فرهنگی وی و همچنین اعتماد زیاد احمقان به او است. این موضوع نشان می دهد که وی برای مدیریت کشور مناسب نیست. تداوم بحران در منطقه العوامیه و استفاده از قدرت نظامی بیانگر تلاش وی برای فشار بر مردم است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا