ایران و جهان

حضور مقامات اروپایی در مراسم تحلیف روحانی، نشانه شکاف آمریکا-اروپا درباره برجام است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه،روسیه، چین بعلاوه آلمان) جهان را به یک مکان امن‌تر تبدیل کرده است و کشورهای اروپایی نیز نظر مشابهی دارند اما دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خواستار خروج از این توافق می‌باشد.

شبکه آلمانی «دویچه وله» با این مقدمه نوشت که اختلافات کشورهای اروپایی و آمریکا در خصوص برجام، در زمان برگزاری مراسم رو شنبه (امروز) تحلیف «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران مشهود خواهد بود.

این گزارش توضیح داد، اگر یک مکان در جهان وجود داشته باشد که اختلاف عقاید میان اروپا و آمریکا بر سر چگونگی رویارویی با ایران بسیار مشهود باشد، آن مکان تهران در روز شنبه (امروز) خواهد بود.

امروز، حسن روحانی برای دومین بار بعنوان رئیس‌جمهور ایران سوگند یاد می‌کند تا دور دوم ریاست‌جمهوری وی رسماً آغاز شود.

دویچه وله ادامه داد، «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در میان مهمانانی خواهند بود که در این مراسم تحلیف شرت می‌کنند و معاون وزیر خارجه آلمان نیز در این مراسم حضور می‌یابد.

این رسانه آلمانی ادامه داد که حضور این مقامات اروپایی در تضاد کامل با رویکردی است که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سفر ماه مه خود به عربستان در اولین سفر خارجی خود بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد: «تمامی کشورها باید با یکدیگر برای منزوی کردن ایران همکاری کنند».

بنا بر این گزارش، چنین رویکردی که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته است، یک تهدید جدی برای برجا است.

این گزارش اینگونه ادامه داد، محور برجام این بود که در قبال پایبندی ایران به مفاد برجام، تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور لغو شود و تابحال این توافق کارساز بوده است و آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در ۶ گزارش پیاپی، تعهد ایران به مفاد برجام را تأیید کرد بنابراین اتحادیه اروپا، برجام را بعنوان گامی به سوی امن‌تر شدن جهان و متوقف شدن تکثیر سلاح‌های هسته ای می‌داند.

بسیاری از سیاستمداران آمریکایی با برجام مخالف هستند و برخی خواستار از بین رفتن آن و برخی به دنبال تلاش برای مذاکره با ایران در خصوص یک توافق بهتر می‌باشند و همین امر خطر پایان برجام را به همراه دارد.

طبق این گزارش، با اینحال هیچ نشانه‌ای مشاهده نشده که نشان دهد همپیمانان اروپایی آمریکا قصد دارند، راه آمریکا را در قبال ایران پیش بگیرند.

این گزارش اینگونه توضیح داد، حضور مقامات اروپایی در مراسم تحلیف روحانی این پیام روشن و واضح را القا می‌کند که اروپا «قصد دارد توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کند».  در عین حال این پیام را ابلاغ می‌کند که «ما خواستار همکاری قابل اعتماد با روحانی هستیم».

انتهای پیام/م


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا