ایران و جهان

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد «نه» بزرگ جامعه جهانی به بداندیشان/پیام ایران صلح، دوستی و امنیت

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس حضور هیأت‌هایی از ۹۵ کشور جهان و ۹ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان را نشانگر تعامل مثبت جهان با ایران در شرایط کنونی در منطقه و جهان برشمرد.

وی با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا در اعمال طرح جامع تحریم‌ها که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به امضا رسید و اقدامات و بدعهدی‌های واشنگتن در اجرای برجام عنوان کرد: علیرغم اینکه آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اقدام به تحریم ایران کرده و کماکان نیز از این رویه دست برنداشته و به طور یکجانبه دست به اقدامات تحریمی می‌زند، ولی در حال حاضر استمرار این سیاست‌ها در جهان پاسخگو نیست.

*سیاست‌های تحریمی، سیاستی شکست‌خورده و بی حاصل

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در جهان معاصر سیاست‌های تحریمی‌، سیاستی شکست خورده و بی حاصل است، یادآور شد: آنچه جهان در حال گذار امروز ما که با چالش‌های فراوانی روبرو است، بدان نیازمند است تلاش برای واقع بینی و همگرایی و مبارزه با انواع چالش‌های جدید پیش روی جامعه بشری است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در این راستا کوشیده و در دولت جدید نیز بیش از گذشته در این جهت تلاش خواهد کرد.

*تعامل و گفت‌وگو و تلاش برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم، تنها راه برون رفت از وضعیت پیچیده و خطرناک کنونی

به باور سخنگوی وزارت خارجه تنها راه برون رفت از وضعیت پیچیده و خطرناک کنونی جهان آشفته امروز ما، تعامل و گفتگو و تلاش برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم لجام گسیخته ضدبشری و ارزش‌های متعالی انسانی است.

*هم‌اندیشی و همگرایی بیشتر در داخل

قاسمی همچنین به حضور همه نمایندگان از تفکرات، سلیقه‌ها و جریانات سیاسی مختلف در مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور نیز اشاره کرد و افزود: شرایط در داخل کشور نیز به سمتی به پیش می‌رود که تعامل و همکاری در ابعاد داخلی و بین‌المللی رو به گسترش است و این روند می‌تواند آغازگر هم‌اندیشی و همگرایی بیشتر در داخل کشور باشد، در بعد داخلی مراسم شکوهمند تنفیذ و تحلیف می‌تواند اعلام پایان رقابت‌های سیاسی انتخاباتی و آغازی برای همدلی‌های بیشتر در عین دارا بودن سلایق مختلف و دیدگاه‌های متفاوت در برابر مسائل گوناگون تلقی شود.

وی عنوان کرد: ایران کشوری مردمسالار و متکی به آرای مردم خود می‌باشد و حضور این تعداد نمایندگان ملل جهان در تهران در یک تعبیر دیگر، احترام جهان به مردم آگاه ایران و نطام مردمسالار ایران نیز هست، این حضور تاییدی بر سیاست‌های منطقه‌ای و ثبات بخش و تلاش وافر ایران در جهت مبارزه با تروریسم و جلوگیری از رشد و گسترش آن به تمامی جهان ‌نیز می‌تواند باشد.

*«نه» بزرگ جامعه جهانی به بداندیشان کم‌شمار پر صدای پریشان‌گو

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: علیرغم همه تلاش‌های بداندیشان نسبت به منزوی کردن و افزایش ایران هراسی در چند سال اخیر و صرف هزینه‌های گزاف در این راستا، این تلاش‌ها به دلیل دروغین بودن اتهامات و نگاه نسبتا واقع گرایانه اکثریت جامعه جهانی و جایگاه کنونی ایران در منطقه و جهان و حضور این تعداد هیأت برای شرکت در مراسم تحلیف، خود «نه» بزرگ جامعه جهانی به این بداندیشان کم‌شمار پر صدای  پریشان‌گو است.

وی تاکید کرد: البته این حضور را با در نظر داشت رفتار خردمندانه ایران در حوزه سیاست خارجی باید امری کاملا طبیعی دانست و ما می‌توانیم شاهد همکاری‌ها و تفاهم بیشتری با جامعه جهانی باشیم.

*پیام ایران صلح، دوستی، توسعه و رفاه برای همه ملل جهان

سخنگوی وزارت خارجه گفت: پیام ایران صلح، دوستی، امنیت، توسعه و رفاه برای همه ملل جهان بوده و خواهد بود و ایران به تمامی آنانی که خواهان حسن نیت و دوستی با ایران هستند پاسخی مناسب و دوستانه خواهد داد.

قاسمی با بیان اینکه ایران منطقه‌ای آرام، باثبات و توسعه یافته را به نفع خود و همه می‌داند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران حق همسایگی، دوستی و احترام متقابل و  عدم مداخله در امور یکدیگر را اصلی اساسی در تنظیم روابط منطقه‌ای خود می‌داند و معتقد است باید برای دور کردن خشونت، جنگ و نفرت پراکنی و کشتار بی‌دلیل انسان‌ها در کشور‌های اسلامی منطقه، در تشریک مساعی و گفتمانی منصفانه، تمامی کشورهای منطقه راهی نوین را تجربه کنند.

انتهای پیام/


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا