ایران و جهان

برجام بدون مشارکت آمریکا امکان اجرا ندارد/ لغو برجام وضعیت راهبردی ایران را تضعیف نمی‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروه اطلاعاتی «سوفان» که مستقر در نیورک و وابسته به «علی سوفان» عضو سابق اف‌بی‌آی می‌باشد و به شرکت‌های تجاری مشاوره اقتصادی ارائه می دهد، تصریح کرد که نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است گام‌ غیرقابل تصوری در پایان دادن به اجرای برجام بردارد.

این گزارش ادامه می‌دهد که اگر دولت ترامپ تصمیم به کناره‌گیری از برجام بگیرد، احتمالاً با یا بدون توجیه واضح و روشن اعلام کند که ایران به مفاد توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) پایبند نبوده است.

بنا به گفته سوفان، عقب‌نشینی آمریکا از برجام و وضع جدید تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران، به تیره شدن روابط واشنگتن با همپیمانانش در اروپا و آسیا منجر می‌شود و این در حالی است که روند نفوذ ایران در منطقه نیز به طور چشمگیر کند نمی‌شود.

بنا به گفته این گروه اطلاعاتی، تلاش ایران و دیگر طرفین ۱+۵ برای حفظ برجام بدون حضور آمریکا ناپایدار است و احتمالاً ایران را بر آن می دارد که از تعهدات خود طبق برجام کناره‌گیری کند.

روز ۱۷ ژوئیه سال جاری میلادی، ترامپ با اکراه برای دومین بار در گزارش ۹۰ روزه درباره توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵،  پایبندی ایران به مفاد برجام را تأیید کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا ظاهراً به مشاوران ارشد خود دستور داده است تا گزینه‌ای را برای او فراهم آورند تا صرفنظر از پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام، بتواند در گزارش سوم خود درباره اجرای برجام که قرار است اواسط اکتبر ارائه شود، عدم پایبندی ایران به مفاد برجام را اعلام کند.

بر اساس این گزارش، یکی از تاکتیک‌هایی که ظاهراً دولت ترامپ در حال بررسی ان است، تحریک ایران به نقض برجام از طریق تلاش برای بازدید از تأسیسات نظامی ایران می باشد.

طبق قانون بازبینی برجام که در سال ۲۰۱۵ به تصویب کنگره درآمد، تصمیم دولت ترامپ برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، به طور قطع موجب می‌شود که کنگره اقداماتی را برای وضع مجدد تحریم‌های ثانویه علیه ایران که طبق برجام به حالت تعلیق درآمده بود، صورت دهد.

سوفان نوشته است که عقب‌نشینی آمریکا از برجام خیلی فوری به از بین رفتن این توافق هسته‌ای منجر نمی‌شود. برجام یک توافق چندجانبه میان ایران و دیگر اعضای گروه ۱+۵ است و دیگر اعضای برجام به شدت به تداوم اجرای این توافق متعهد هستند و در حال حاضر تصریح کرده‌اند که ایران به برجام پایبند بوده است.

بر اساس این گزارش، بسیاری از شرکت‌های مهم غیرآمریکایی مجدداً از زمان لغو تحریم‌های ایران در ژانویه ۲۰۱۶، وارد بازار ایران شدند.

گروه سوفان تصریح کرد که اعضای گروه ۱+۵ احتمالاً و حداقل در وهله اول کناره‌گیری آمریکا از برجام، به اجرای برجام ادامه می‌دهند و به شرکت‌های خود دستورالعمل می‌دهند که از تحریم‌های مجدداً وضع شده آمریکا علیه ایران،  پیروی نکنند و همین اقدامات آمریکا ممکن است به شکاف تجاری با اروپا و کشورهای دیگر منجر شود و احتمال می‌رود این کشورها رسماً در سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا شکایت کنند یا محدودیت‌های تجاری برای کالاهای آمریکایی اعمال کنند.

بر اساس این گزارش، شکاف بین آمریکا و همپیمانانش بر سر برجام، احتمالاً تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به همکاری چندجانبه برای مواجهه با مسئله هسته‌ای و موشکی کره شمالی را پیچیده می‌کند؛ مخصوصاً اگر مشخص شود که آمریکا بدون توجیه مناسب، توافق موفقیت‌آمیز ایران را تضعیف کرده است.

سوفان سپس ادامه داد، صرفنظر از واکنش دیگر دولت های گروه ۱+۵، اجرای برجام بدون آمریکا نمی‌تواند پایدار باشد.

این گروه اطلاعاتی ادامه داد که وضع مجدد تحریم‌های ثانویه علیه ایران، شرکت‌های اروپایی و آسیایی را بر آن می‌دارد که یا بار دیگر از بازار ایران خارج شوند یا اینکه از ورود مجدد به بازار ایران خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، تردیدی وجود ندارد که آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، گروه ۱+۵ را به نقض برجام متهم می کند و مقامات ایران را وادار می‌کند تا محدودیت‌هایی که برجام بر این کشور وارد آورده بود را کنار بگذارند.

گروه سوفان اینگونه ادامه داد که دولت ترامپ ظاهراً بر این باور است که وضع مجدد تحریم‌ها، اقتصاد ایران را تاجایی فلج می‌کند که مجبور می‌شود نفوذ این کشور در منطقه قطع شود که چنین برآیندی غیرمحتمل است و تاکنون ایران توانسته حتی در اوج نظام تحریم‌های بین‌المللی به طور کامل از همپیمانان منطقه‌ای خود حمایت کند.

این گزارش در پایان نوشت، عقب‌نشینی آمریکا از برجام بدون آنکه ایران را از نظر استراتژیک در منطقه تضعیف کند، به از دست رفتن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران منجر می‌شود.

انتهای پیام/ق


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا