اخبار خوزستان

بحران در خوزستان ریشه در زیرساخت های معیوب دارد/۳۱بحران سهم استان


به گزارش خبرنگار مهر، کیامرث حاجی زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: در آستانه برگزاری کارگاه آموزشی ملی ـ منطقه ای اطفای حریق هستیم که ۲۸ مرداد در تالار نفت برگزار می شود.

وی افزود: این ایامی که با شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی همزمان شده که نهایت ددمنشی و خوی وحشی گری گروه های تروریستی را به تمام دنیا به ویژه مدعیان حقوق بشر نشان داد.

مدیرکل بحران خوزستان بیان کرد: استان خوزستان یک ویژگی خاصی بین استان های کشور به ویژه از لحاظ موضوعی که رسالت کاری ماست یعنی بحران دارد. این استان با توجه به اینکه قبلا هم اعلام شده از مجموع ۳۲ بحران کشور ۳۱ بحران را دارد و برخی از آنها به صورت یومیه در خوزستان رخ می دهند.

حاجی زاده عنوان کرد: در کنار وضعیت خاص اقتصادی، نفت، گاز و پتروشیمی این استان جایگاه ویژه ای از لحاظ شرایط جغرافیایی و مدل های آب و هوایی دارد. خوزستان میراث هشت سال دفاع مقدس و خاک آن متبرک به خون شهدا و مزین به ایثارگری ایثارگران و آزادگان است.

وی تصریح کرد: با بیان اینکه این شاخص ها برای خوزستان ممتاز است و از آن طرف در زمینه بحران نیز شاخص ممتازی دارد، انتقاد کرد: خیلی از بحران های فعلی خوزستان ریشه در زیرساخت های معیوب استان دارد، یکی از دلایل مهم معضلات خوزستان نداشتن زیرساخت های مناسب است.

مدیرکل بحران خوزستان گفت: در استان زرخیزی مثل خوزستان به علت اینکه موقعیت نفتی جهان، کشور و خاورمیانه را داشته بسیاری از زیرساخت ها تا قبل از انقلاب مستقر بوده و بعد از جنگ نیز بسیاری از آنها یا از بین رفته و یا اینکه آسیب دید.

حاجی زاده اظهار کرد: خشکسالی های پی در پی که در نتیجه تغییر شرایط آب و هوایی در منطقه و جهان است و همچنین کم کاری ها و کم لطفی های کشورهای منطقه و همسایه و سدسازی در بالادست که باعث خشک شدن تالاب های مرزی (نمونه بارز تالاب هورالعظیم که دو سوم آن در مرز عراق و مابقی در خوزستان است) شده همه از دیگر دلایل وجود بحران در استان است.
یک سری کارهای غیرکارشناسی که در گذشته انجام شد نیز باعث تخریب محیط زیست استان شده و بنابراین خوزستان امروز کلکسیونی از بحران ها را دارد.

وی گفت: باید ساختار ستاد بحران کاملا فعال برای هر چهار مرحله پیش بینی ـ پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی داشته باشیم که با همت و تلاش استاندار خوزستان از ابتدای شروع به کار خود در روزهای تلخ و بحرانی استان در اواخر بهمن سال قبل یک برنامه ریزی مدون را در خصوص ارتقای جایگاه مدیریت بحران در استان داشتیم.

مدیرکل بحران خوزستان ادامه داد: راه اندازی و تکمیل ساختمان بحران اولین کاری بود که انجام دادیم و مکان قبلی زیبنده این استان با جمعیت بالا و مساحت بسیار نبود.

حاجی زاده عنوان کرد: با اشاره به اینکه طی ۶ ماه گذشته ۱۱ کارگروه از ۱۴ کارگروه ستاد بحران به صورت مداوم تشکیل جلسه داشته اند، گفت: اطلاع رسانی نیز مسئله بسیار مهمی هست که مردم انتظار آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به موقع در تمامی بحران ها است. دانستن حق مردم و جزو حقوق شهروندی آنهاست و برای همین واحد اطلاع رسانی و خبر را راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به اینکه بحث آموزش و پژوهش یک مسئله مغفول مانده بود، بیان کرد: کمیته آموزش و پژوهش ۳۰ نفره را با حضور اساتید و بزرگان تشکیل دادیم و اولین برون داد آن سمینار ملی سیلاب و ریزگرد بود. دومین برون داد هم ۲۸ مرداد ماه با برگزاری سمنیار اطفای حریق رقم می خورد.

مدیرکل بحران خوزستان تصریح کرد: برنامه ریزی مدونی را در زمینه برگزاری جلسات متعدد داشته و حتی جاهایی که بحران نیست هم ورود پیدا کردیم و در عین حال به خبرنگاران پاسخگو بودیم.

حاجی زاده بیان کرد: در دولت تدبیر و امید کارهای بسیاری برای توسعه زیرساخت های آب، برق، فاضلاب و سایر بخش ها انجام شد؛ در حوزه ریزگردها که باعث قطعی آب و برق شده بود نیز تمام تصفیه خانه های مرکز استان را به دیزل ژنراتور مجهز کردیم.

وی افزود: تکلیف مراکز امدادی و نجاتی برای تجهیز دیزل ژنراتور، کلنگ زنی پست های برق جدید، خرید باطری های ۸ تا ۱۲ ساعته برای مخابرات، تعویض مقره ها و همچنین راه اندازی پست های GIS همه از جمله کارهای انجام شده توسط دولت است.

مدیرکل بحران خوزستان اظهار کرد: در بخش کنترل ریزگردها به ویژه در غرب و شرق اهواز نیز کارهای بسیار بزرگی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه جهاد نصر انجام شد.

حاجی زاده عنوان کرد: در بخش آبرسانی نیز طرح کانال ۴۲ کیلومتری با عرض ۵۰ متر توسط جهاد نصر اجرا شده است. این کانال تا اواخر مهر آب اندازی به عرصه های فوق حاد ریزگرد در جنوب و جنوب شرق اهواز را انجام می دهد.


منبع: مهر خوزستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا