ایران و جهان

امنیت آمریکا مبنای مشروعیت تغییر رژیم در دیگر کشورهاست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا طی مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» به بررسی بحران موجود در روابط آمریکا و کره شمالی و احتمال کشیده شدن این بحران به یک جنگ تمام‌عیار پرداخت.

در ابتدا مجری برنامه با روخوانی نقل قول چند مقام سیاسی و دفاعی آمریکا در خصوص امکان مجبور شدن ایالات‌متحده به دفاع از خود در برابر تهدید کره شمالی، از مک‌مستر خواست که واقعیت را در این خصوص بگوید.

ترامپ تهدید کره شمالی را تحمل نمی‌کند

مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم به نقل‌قول‌های ترامپ پرداخت و گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ به صراحت در خصوص نحوه مقابله با کره شمالی سخن گفته است؛ وی گفته که توانایی کره شمالی برای تهدید ایالات‌متحده را تحمل نخواهد کرد. اگر سلاح هسته‌ای آن‌ها به تهدیدی برای آمریکا بدل شود، رئیس‌جمهور این را تحمل نخواهد کرد و ما برای این کار، باید همه گزینه‌ها را در اختیار وی بگذاریم که یکی از آن‌ها گزینه نظامی است.»

در صورت جنگ، کره جنوبی تاوان سنگینی می‌دهد

مک‌مستر سپس به احتمال بالای ایجاد ویرانی‌های گسترده در پایتخت پررونق کره جنوبی در صورت بروز جنگ پرداخت و گفت: «ما دوست داریم که این قضیه را به گونه‌ای حل کنیم که به رنجش مردم کره جنوبی نینجامد. سئول خیلی به کره شمالی نزدیک است و شمالی‌ها کره جنوبی را با آتش سلاح‌های متعارف خود گروگان گرفته‌اند.»

سئول فقط ۵۵ کیلومتر با خط مرزی دو کره فاصله دارد و در تیررس توپ‌های سنگین مستقر در طرف شمالی مرز است.

چینی‌ها همراه شدند

مشاور امنیت ملی ترامپ در ادامه به نتایج دیدار ترامپ و همتای چینی در اقامتگاه شخصی رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت؛ دقیقاً در روز برگزاری آن دیدار، واردات زغال‌سنگ چین از کره شمالی بسیار محدود شد.

مک‌مستر در این خصوص گفت: «از دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور چین ۳ نتیجه مهم حاصل شد. اول اینکه طرفین به این نتیجه رسیدند که کره شمالی اتمی هم برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای ما و هم برای چین، یک تهدید است. دومین نتیجه این بود که ما دیگر به تثبیت وضع موجود رضایت نمی‌دهیم؛ یعنی به توقف تمرین‌های نظامی خود در برابر متوقف شدن برنامه هسته‌ای آن‌ها رضایت نخواهیم داد، زیرا آن‌ها حالا در آستانه رسیدن به توانایی (تسلیح به سلاح اتمی دارای قابلیت تهدید برای آمریکا) هستند و به همین خاطر، حالا دیگر هدف آمریکا بر خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی متمرکز است. سومین دستاورد این بود که چین، داشتن نفوذ اقتصادی بالا در کره شمالی را قبول کرد و پس از آن، تیلرسون (وزیر خارجه آمریکا) اولویت کار را بر همکاری با چینی‌ها گذاشت.»

مجری برنامه سپس پرسید که آیا تعامل با چین به معنای خواب راحت برای رهبر جوان کره شمالی و منتفی شدن گزینه نظامی است.

هربرت مک‌مستر پاسخ داد: «رهبر کره شمالی نباید بتواند شب‌ها راحت بخوابد چون همه دنیا علیه او هستند. او منزوی است و جنگ علیه کشور وی به صورت رسمی تمام نشده است. شبه‌جزیره کره از سال ۱۹۵۳ در وضعیت آتش‌بس است و از آن هنگام ایالات‌متحده، کره جنوبی و یا هیچ یک از متحدان ما به آ‌ها حمله نکرده‌اند.»

از داخل کره شمالی خبر نداریم

خبرنگار پرسید که آیا با حذف رهبر جوان کره شمالی، مشکل آمریکایی‌ها با این کشور حل می‌شود؟

مشاور امنیت ملی ترامپ پاسخ داد: «ما نمی‌دانیم که آیا برکنار شدن کیم جونگ اون به تغییر رفتار کره شمالی منجر می شود یا نه، زیرا اطلاع دقیقی از عملکرد داخلی رژیم آن‌ها نداریم. او نسل سوم یک حکومت دیکتاتوری است که پس از جنگ جهانی دوم بر سر کار آمد و رفتارش نسبت به دو رهبر قبلی این کشور، تفاوتی نداشته است؛ تنها تفاوتش این است که وی اعضای خانواده خود را هم می‌کشد.»

منافع آمریکاست که تغییر رژیم‌ها را مشروع می‌کند

خبرنگار پرسید: «آیا حذف یک نفر از رأس قدرت برای تغییر رژیم در یک کشور، از نقطه‌نظر بین‌الملل، امر مشروعی است.»

مک‌مستر گفت: «این به توجیهات قانونی پشت این کار بستگی دارد. این به تئوری جنگ بستگی دارد؛ به ماهیت مخاطرات و اینکه آیا مخاطرات موجود، اقدام شما برای دفاع از مردم خود و منافع حیاتی‌تان را توجیه می‌کند.»

مجری برنامه به تجربه حمله آمریکا به کره شمالی در خلال جنگ داخلی کره و مواجهه با مشت آهنین چینی‌ها اشاره کرد و پرسید که در صورت تصمیم آمریکا برای هر گونه حمله کوچک یا بزرگی به کره شمالی، «آیا برای جلوگیری از وقوع مجدد سناریوی جنگ کره، چینی‌ها را مطلع می‌کنید؟»

مک‌مستر پاسخ داد: «من نمی‌توانم درباره جزئیات نقشه‌های عملیاتی و یا استراتژی‌های موجود صحبت کنم ولی این بحث، به شرایط بستگی خواهد داشت.»

خبرنگار به امکان تسلیح کره جنوبی به سلاح اتمی برای مقابله با همسایه شمالی پرداخت و پرسید که آیا کره جنوبی به بازدارندگی هسته‌ای نیاز دارد؟

مشاور ترامپ در پاسخ گفت که هسته‌ای شدن شرق آسیا به نفع هیچ‌کس و به خصوص چین و روسیه نیست و بهمین خاطر است که «ایالات‌متحده بازدارندگی هسته‌ای خود را به متحدانش تسری داده و این یک مقوله کلیدی در امر عدم اشاعه هسته‌ای است.»

ترامپ دست ارتش را باز گذاشته است

خبرنگار به بحث افغانستان و برنامه‌ای پرداخت که ترامپ چند ماهی است در حال نوشتن آن است.

مک‌مستر در توضیح کلیات راهبرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال افغانستان گفت: «ترامپ تصمیماتی را در خصوص افغانستان اتخاذ کرده که مبنای آنها، اولویت دادن به امنیت شهروندان آمریکایی و نابودی داعش در هر مکان است. یک عملیات بسیار موفق با همکاری نیروهای امنیتی افغان در حال حاضر در این کشور در جریان است. در استان ننگرهار هم عملیاتی در جریان است که جزئیاتش گزارش نمی‌شود. رئیس‌جمهور ترامپ، مواردی را که توانایی ارتش برای پیروزی در میدان نبرد را محدود می‌کرد، از میان برداشته است.»

پاکستان در قبال تروریسم رفتار دوگانه دارد

مک‌مستر به رفتار دوگانه پاکستان در قبال افغانستان هم اشاره کرد و گفت: «ما مشخصاً خواهان تغییر رفتار حامیان منطقه‌ای طالبان هستیم و مشخصاً خواهان آن هستیم که پاکستان، حمایت‌های خود از طالبان و شبکه حقانی را کاهش دهد. پاکستان در یک تناقض گرفتار شده؛ آنها خیلی سخت علیه این گروه‌ها می‌جنگند ولی در این نبرد، بین گروه‌ها انتخاب می‌کنند.»

انتهای پیام/ق


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا