ایران و جهان

ناامیدی مردم از رسانه‌های داخلی باید آسیب‌شناسی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر به نقل از روابط عمومی بسیج رسانه کاشمر، عباس محمدیان در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه و اعضای سازمان بسیج رسانه شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن با  گرامیداشت مقام خبرنگار، بر ضرورت حفظ و تقویت جایگاه این قشر از جامعه تأکید کرد و گفت: امیدواریم این تکریم و حرمت مختص این روز و هفته نباشد و این روند در ایام مختلف سال ادامه داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با اشاره به انتشار ۸ نشریه با دوره انتشار دو هفته و یک‌ماهه در منطقه ترشیز و فعالیت بیش از ۵۰ نفر در این عرصه، اظهار کرد: اگرچه نوشتن و قلم‌فرسایی امروز در فضای مطبوعاتی کشور بسیار سخت‌تر از گذشته شده است، اما هنوز تعداد زیادی از مردم در منطقه ترشیز در عرصه رسانه تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز در آستانه جنگ بزرگ تمام‌عیار اقتصادی قرار داریم، که در آن از بستر رسانه‌ها و فضای مجازی سختی‌های زیادی به‌مردم تحمیل می‌شود، افزود: سنگرها عوض‌ شده، به‌طوری‌که با تغییر مرزها، هویت و باورها سنگر جنگ سخت امروز در جنگ نرم تعریف‌ شده است.

محمدیان با بیان اینکه امروز فعالان حوزه رسانه به‌عنوان جامعه نخبگانی کشور به‌دلیل انتظارات متعدد، وظیفه سنگین و خطیری بر دوش دارند، بیان کرد: با توجه به اینکه در جنگ رسانه‌ای دشمن یأس و ناامیدی را به کشور تزریق می‌کند، وظیفه‌ داریم این یأس را تبدیل به امیدی بر مبنای حقایق، انصاف و عدالت کنیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در مسیر انجام رسالت خطیری که به‌عنوان خبرنگار برعهده‌ داریم نباید جریانات سیاسی و حزبی را دخیل کرد، خاطرنشان کرد: نباید از اختلاف‌ سلیقه‌های سیاسی، اختلاف عقیده درست کرد، در همین راستا سازمان بسیج رسانه به‌عنوان یکی از اقشار متخصص بسیج استان و کشور با شعار فراجناحی، هم‌گرایی و هم‌افزایی در خدمت جبهه تراز انقلاب به این حوزه ورود کرده است.

وی با بیان اینکه نسبت به مشکلات اقتصادی واقف هستیم، اما قطعاً دامن‌زدن به آن گرهی باز نمی‌کند، بیان کرد: معتقدم خبرنگار از همه مسؤولان آگاه‌تر است، چرا که آگاهی و بصیرت جامعه خبرنگاری نسبت به‌مسؤولان بنا به‌دلایل مختلفی بیشتر است. 

محمدیان با اشاره به اینکه بیش از نیمی از وقت یک مسؤول در کشور صرف ساختار بروکراسی باطل می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه بروکراسی که در کشور ما تعریف‌ شده است، در هیچ کشور جهان‌ سومی وجود ندارد، بنابراین انتظار می‌رود که جامعه خبرنگاری با آگاهی بخشیدن نسبت به موضوعات مختلف زمینه اصلاح این ساختار را در کشور رقم بزند.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی با مشکلات عدیده مواجه هستیم، افزود: بزرگ‌ترین و مؤثرترین اقدام خبرنگاران کمک به تاب‌آوری مردم و ارتقای قدرت مقاومت و ایستادگی آن‌ها در برابر مشکلات و معضلات ناشی از توطئه و دسیسه دشمنان است.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر نام‌گذاری سال‌ها را حول محور اقتصاد انجام دادند، اما متأسفانه گوش شنوایی برای شنیدن و جامه عمل پوشاندن به آن نه‌تنها در این دولت بلکه در دولت‌های گذشته وجود نداشت.

محمدیان یادآور شد: راهبرد اندیشه جامعه رسانه باید بر اساس منویات رهبری باشد، بنابراین با توجه به اینکه رهبر انقلاب وابسته به‌هیچ جریانی نیستند و فارغ از سلایق سیاسی عمل می‌کنند، ضرورت دارد منش ما در جامعه رسانه‌ای فراجناحی باشد و در این مسیر با احترام گذاشتن به همه سلایق از تمام ظرفیت‌ها برای دفاع در جنگ تمام‌عیار اقتصادی که دشمن همه قدرت و باورش را حول این حوزه قرار داده است، استفاده کنیم.

رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی رسانه‌ها را حلقه وصل مردم و دولت‌ها دانست و تأکید کرد: رسانه‌ای می‌تواند در دل مردم افق روشن کند که وابستگی سیاسی نداشته باشد، چرا که مردم رسانه‌های مستقل را می‌پسندند و پرستش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم از رسانه‌های داخلی ناامید شدند و ضرورت دارد این ناامیدی از رسانه‌های داخلی آسیب‌شناسی شود، گفت: اینکه قشر جوان دهه ۸۰ و ۹۰ ما مرجع خبرش رسانه‌های بیگانه است، به این دلیل است که رسانه‌های داخلی با آویزان شدن به یک جریان سیاسی به‌بیراهه رفتند.

محمدیان با تأکید بر اینکه هویت رسانه و خبرنگار باید هویت انقلابی باشد، افزود: دموکراسی که از آن سخن می‌گوییم، در واقع راه حق نیست بلکه راه‌حل است.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با اشاره به اینکه استقلال اقتصادی هویت دوم جامعه رسانه‌ای است، بیان کرد: اگرچه صدای شکستن استخوان‌های مطبوعات به‌گوش می‌رسد، اما این قدرت انقلاب، تاب‌آوری و استقامت شماست که در این جنگ اقتصادی در کنار مردم هستید و اجازه نمی‌دهید چاپ نشریات به‌تأخیر بیفتد.

وی با بیان اینکه خبرنگاران در انعکاس واقعیت‌های جامعه نماینده افکار عمومی هستند نه نماینده دولت‌ها، یادآور شد: اتفاقی که امروز در حال شکل‌گیری است، زیر سؤال بردن هویت رسانه‌ای است، به‌همین دلیل برای تشکیل جبهه رسانه تراز انقلاب ضرورت دارد از خودمان بگذریم و رسانه را در خدمت مردم قرار دهیم.

محمدیان با تأکید بر اینکه برای اثرگذاری بیشتر رسانه باید از نگاه به تریبون جریان‌های سیاسی پرهیز کرد، ادامه داد: برای جذب مخاطب و رضایت آن باید پژوهش در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد و بر اساس ذائقه مخاطب مطالب تهیه و منتشر شود.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با اشاره به پژوهش انجام‌ شده در ۳۲ نقطه شهر مشهد، اظهار کرد: ۹۷ درصد از متولدین سه دهه اخیر در کشور رسانه‌های داخلی را نمی‌شناسند، به‌طوری‌که از جامعه آماری هزار نفری تنها ۱۰۸ نفر سه روزنامه بزرگ مشهد و ۲۱ نفر خبرگزاری‌ها را می‌شناسند.

وی با بیان اینکه امروز عصر دیجیتال، فناوری، مدیا و عصر تأثیرگذاری سرعت است، ادامه داد: اگر مطبوعات به‌سمت تحلیل و ارائه راهکار و شناسایی مشکلات گام بردارند، قطعاً در جذب مخاطب موفق هستند، در غیر این صورت خبرهای منتشر شده در جراید و نشریات با توجه به فضاهای متعدد اجتماعی مشتری ندارد.

محمدیان با بیان اینکه سواد رسانه‌ای در جامعه به‌شدت پایین است، گفت: متأسفانه بی‌سوادی مدیران در فضای رسانه‌ای بیداد کرده است، به‌طوری‌که بسیاری از مدیران تفاوت تحلیل و تفسیر را نمی‌دانند و شناختی از سواد رسانه‌ای ندارند.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با ابراز تأسف از اینکه برخی از مسؤولان روابط عمومی‌ها، خبرنگار را تنها به‌پوشش خبر می‌شناسند و نشست خبری را تنها با اهدای کارت هدیه تعریف کرده‌اند، اظهار کرد: این بزرگ‌ترین توهین و جسارت به‌جامعه خبری است.

وی با تأکید بر اینکه انتظارمان از مسؤولان این است که دست خبرنگاران را تهیه گزارش و مصاحبه در خصوص شناسایی و رفع مشکلات باز بگذارند، افزود: اگرچه موضوع اصلاح قانون مطبوعات را از بدو فعالیت مجلس دهم پیگیری می‌کنم اما با گذشت بیش از سه سال هنوز محقق نشده است، بنابراین نباید اجازه دهیم نمایندگان در سال پایانی دوره نمایندگی‌شان از خبرنگاران پل بسازند.

محمدیان با بیان اینکه تا مادامی‌ که قانون مطبوعات در کشور اصلاح نشود، امنیت شغلی برای خبرنگاران وجود ندارد، یادآور شد: اگرچه در قانون استخدامی کشور و کار اگر یک فرد بیمه‌ شده از کارش اخراج شود می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند، اما یک خبرنگار باسابقه ۱۰ سال پرداخت حق بیمه نمی‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند. 

رئیس بسیج رسانه خراسان رضوی با اشاره به اینکه رسانه‌ها به‌جای اینکه مردم را سیاست‌زده کنند، بهتر است ذائقه آن‌ها را حول حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تغییر دهند، ادامه داد: با احترام به‌سلایق و جریان‌های سیاسی باید اذعان کنم که مردم از جنگ‌های سیاسی خسته شده‌اند.

وی با یادآوری اینکه در کشور و نظامی که هزاران شهید تقدیم کرده است، شایسته نیست آمار طلاق آن بالا باشد، خاطرنشان کرد: با غفلت از موضوع فرهنگ، امروز کمترین رشد جمعیت را داریم، به‌طوری‌که استان به‌سمت پیر شدن حرکت می‌کند.

محمدیان با تأکید بر اینکه رصد جریان سیاسی نباید اولویت اول رسانه‌ها باشد، بیان کرد: اینکه با گذشت سال‌ها برای اصلاح قانون مطبوعات در کشور گامی برداشته نشده است به‌خاطر این است که جامعه خبرنگاری برای آن‌ها بستر و ابزار شده است.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با بیان اینکه خبرنگاران زیر چرخ احزاب سیاسی له می‌شوند، گفت: اینکه امروز صنف خبرنگاری در ردیف ضعیف‌ترین صنوف قرار دارد به این دلیل است که همت و تلاش خبرنگاران کمتر دیده‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه تشکیل بسیج رسانه در راستای دفاع از حقوق خبرنگاران و ارتقای جایگاه فعالان رسانه است، ادامه داد: اصحاب رسانه تنها زمانی می‌توانند از حقوق صنفی خودشان دفاع کنند که همگرایی، وحدت و هم‌افزایی داشته باشند تا از این طریق به‌خواسته‌ها و مطالبات صنفی جامه عمل بپوشانند.

محمدیان با ابراز تأسف از اینکه روابط عمومی‌ها به‌سمت برگزاری نشست‌های خبری رفته‌اند خطاب به خبرنگاران یادآور شد: نباید به‌خاطر یک آگهی و رپرتاژ قلمتان را در خدمت یک اداره و یا یک جریان قرار دهید.

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با بیان اینکه به‌دلیل عدم شناخت دقیق از رسانه‌های غربی، مرعوب آن‌ها می‌شویم، تأکید کرد: نباید اجازه دهیم هر فردی با موبایلی که در اختیار دارد خودش را یک خبرنگار جلوه دهد و به‌عنوان خبرنگارنما جای یک فعال رسانه‌ای را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مدیر، مسؤول و شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نگاه به‌دروازه‌بانی خبر نمی‌کند و تنها به انتشار بازه خبر نگاه می‌کند، بر لزوم ایجاد فضای تعاملی بین دستگاه‌ها تأکید و بیان کرد: باید تعادل بین دستگاه‌ها از بستر رسانه ایجاد شود تا اصحاب رسانه به‌راحتی بتوانند افکار عمومی را با خودشان همراه کنند، بنابراین هرکسی که در حوزه اطلاع‌رسانی، صداقت و شفافیت کوتاهی کند در واقع به‌مردم خیانت کرده است، چرا که امروز قهرمان اصلی در کشور مردم هستند و هر اتفاقی که رخ دهد مردم صحنه‌گردان هستند.

گفتنی است؛ در این نشست تعدادی از اصحاب رسانه فعال در شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن به‌بیان دغدغه‌ها و مطالبات حوزه کاری خود پرداختند و در پایان نیز از ۵۰ مدیر مسؤول، سردبیر، دبیر، خبرنگار و عکاس نشریات محلی و خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری‌های کشوری در این شهرستان‌ها تجلیل شدند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا