ایران و جهان

لزوم افزایش آستانه تحمل مسؤولان و راه‌اندازی موزه مطبوعات در شهر اولین‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  انجمن صنفی روزنامه نگاران استان آذربایجان شرقی
به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: و بار دیگر روزی از جنس کلام، تصویر، دانایی و روشنگری فرا رسید تا به حرمت خون شهدای راه آگاهی از ابتدای تاریخ تا همیشه، دور هم جمع شویم و ساعتی در سایه سار همدلی، همراه هم باشیم.

ایستاده ایم… سالهاست که ایستاده‌ایم و با کم و زیاد، با پستی و بلندی، با اوج و فرود ساخته‌ایم و متعهد به رسالتمان بوده‌ایم و اگر خللی هم در این مسیر بوده، ناخواسته و گاه از روی ناچاری و فشار این عرصه بوده که خداوند منان، خود این تقصیر ببخشاید بر ما..

و اما امروز و در آستانه روزی که به حرمت خون و قلم، روز خبرنگار نام گرفته، و در حضور حافظان آگاهی و اطلاع رسانی، گرد هم آمده ایم تا با طرح مسائل مشکلات و دغدغه هایمان، سالی آرامتر و پویاتر را آغاز کنیم.

این بیانیه می افزاید: انجمن صنفی روزنامه نگاران استان که در حال حاضر به عنوان پرسابقه ترین انجمن صنفی مطبوعاتی کشور با همراهی همدلانه اعضای خود به فعالیت ادامه می دهد، جمعی تلاشگر، متخصص و رو به تعالی است که با تحمل تمام سختی ها از راه راستی کنار نرفته و مفتخر به حضور بهترین قلم ها و نگاه‌های شهر است.

روز خبرنگار با تمام خاطرات تلخ و شیرینی که برایمان به همراه دارد، شایسته ذکر نکاتی است که هرچند گرد ملال‌آور تکرار بر روی آنها نشسته، اما لازم است با همدلی و همراهی، برای رفع آنها تلاش کنیم.

در این بیانیه تصریح شده است:  در کنار تمام کم و کاستی ها و مشکلات موجود در فضای اطلاع رسانی استان، مطالبه دیرین فعالان رسانه‌ای همچنان به سر منزل مقصود نرسیده است.

آغاز به کار موزه مطبوعات آذربایجان در محل خانه تاریخی حریری، پس از فراز و فرودهای بسیار و حتی آغاز به کار رسمی در قالب تجهیز موزه، همچنان در هاله ای ابهام است و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با وجود تفاهم نامه رسمی و طی مسیر بسیار، در پیشبرد این هدف همراهی لازم را ندارد.

با توجه همراهی مشفقانه مجموعه داران دلسوز و اهدای آثار ارزشمندی از نسخه‌های تاریخی مطبوعات به موزه و همچنین آثار مرتبط با انتشار جراید در دوران تولد نشریات مشروطه در شهر تبریز، همچنین با عنایت به همکاری بی دریغ مدیریت ارشد استان در دوره های متمادی، تایید روند صورت گرفته و تاکید بر لزوم راه‌اندازی موزه مطبوعات در شهر اولین‌های ایران زمین، همچنان در بسته خانه حریری در انتظار مردم و مسافرانی است که با راهنمایی تابلوهای موجود در مسیر پیاده‌راه تربیت، خود را به خانه حریری می‌رسانند..

 

انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان‌شرقی در ادامه این بیانیه خاطرنشان کرده است:  حفظ شان و جایگاه فعالیت‌های رسانه‌ای که به تصریح تلاشگران توسعه کشور، چشم بینای جامعه و سرمنشا توسعه پایدار میهن است، اقدامی است که ابتدا توسط همکاران، سپس از سوی متولیان و مدیران و فعالان استان در هر بخش و جایگاهی انتظار می‌رود.

استقلال و استواری رسانه‌ها، هرچند همواره برای بعضی، تلخی‌هایی به همراه داشته اما در نهایت این روشنگری و آگاهی افزایی به نفع جامعه و مردم بوده و شایسته است، از جایگاه آن دفاع شود.

در ادامه این بیانیه آمده است:  توسعه فضای اطلاع رسانی و گستردگی بیش از پیش فضای مجازی، از سویی موجبات تسریع اطلاع رسانی در سطح عموم را فراهم نموده و از سویی، آسیب های نوپدیدی را به بدنه نحیف روزنامه نگاری حرفه وارد آورده است. به حاشیه رانده شدن روزنامه نگاری مکتوب و سایت های رسمی و در هم تنیدگی سره از ناسره در قالب فعالیت های مجازی که با ترفندهای خاصی، بسیار پر مخاطب نیز هستند، نیازمند حمایت بی‌دریغ از فعالان رسمی حوزه اطلاع رسانی را یادآور می سازد.

در این بیانیه تصریح شده است:  اکنون و در ابتدای گام دوم انقلاب، توجه هر چه بیشتر به اطلاع رسانی شفاف، دقیق و به‌هنگام بی تردید زمینه ساز جلب همراهی و مشارکت اقشار مختلف مردم در ساختن آینده کشور است. و گاهی این صراحت کلام به مثابه تیغ جراحی ناچار از ایجاد درد و گفتن کلام حق است. افزایش تحمل مدیران و دست‌اندرکاران استان در مقابل حرف حق و شنیدن کلام منتقدانه و مشفقانه اهالی رسانه که رابط میان مردم و ایشان هستند، بی تردید راهگشای بسیاری از مشکلاتی است که گریبان تحول و نیل به سوی تعالی را در بخشهای مختلف گرفته است.

در چنین فضایی، شکایت از رسانه‌ها، معنایی جز بی توجهی به موکدات صورت گرفته نسبت به حفظ فضای سالم انتقادی و بالا بردن آستانه تحمل ندارد. اتفاقی که هیات منصفه مطبوعات استان هر روز به شکلی و از سوی نهادی شاهد آن هستند.

در همین راستا احیای شورای حل اختلاف مطبوعات استان گام بسیار مهمی در ساماندهی وضعیت موجود و ایجاد جو وفاق و همدلی میان مسئولان استان و رسانه ها است.

در بخش دیگری از بیانیه انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان‌شرقی آمده است: با نهایی شدن و تایید سخت و زیان آور بودن فعالیت‌های رسانه‌ای، بارقه امیدی در دل همکاران تابیدن گرفته که به لطف سالها حضور در خط مقدم جبهه آگاهی، حرمت لازم را در دوران بازنشستگی خواهند دید. هر چند حضور فعال پیشکسوتان گرانقدر رسانه در این جمع پویا و پرتلاش، نشان دهنده این است که دوری از کلمات برای ایشان معنایی ندارد.

با این وجود هنوز افراد نه چندان کم تعدادی از فعالان رسانه ای، در قالب هیچ حمایتی قرار نمی گیرند. این جمعیت ِ در سایه که در واقع بار بخش بزرگی از فعالیتهای رسانه ای را نیز بر دوش می کشند نیز حق بهره مندی از این خدمات و امکانات را دارند و از سوی مدیریت ارشد استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی مستقیم امر، انتقال این موارد به مرکز به عنوان درخواست به حق فعالان رسانه‌ای استان را خواستاریم.

انتهای پیام/۶۰۰۰۱


منبع: فارس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا