ایران و جهان

«حشد شعبی»در ایستگاه «الأنبار» عراق/ضرباتی که تکفیریها متحمل شدند

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: عملیات نیروهای ارتش عراق و همچنین نیروهای «حشد شعبی» علیه بقایای عناصر تکفیری در نقاط مختلف این کشور همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است. نیروهای حشد شعبی همچنان به سلسله پیشروی های خود در جریان فاز دوم عملیات «اراده پیروزی» ادامه می دهند و دستاوردهایی نیز خلق کرده اند.

درحال حاضر نیروهای حشد شعبی در جریان فاز دوم عملیات «اراده پیروزی» به ایستگاه «الأنبار» رسیده‌اند؛ استانی که از اهمیت بسزایی در این عملیات برخوردار است. علت اهمیت زیادِ این استان در هم‌مرز بودن آن با سوریه نهفته است. نیروهای عراقی هم پیشتر اعلام کرده بودند که هدف اصلی و اساسی از عملیات اراده پیروزی، پاکسازی مرزهای مشترک سوریه و عراق از سه محور صلاح الدین، نینوا و الانبار است.

براساس آنچه که گفته شد، نیروهای حشد شعبی درحال حاضر تدابیر امنیتی ویژه ای را در استان الانبار ترتیب داده اند. در همین راستا، نیروهای حشد شعبی تدابیر امنیتی خود را در منطقه «البوعیثه» واقع در شهر الرمادی افزایش داده اند. این اقدامات به دنبال انتشار اطلاعاتی در خصوص ورود عناصر تروریستی به غرب عراق صورت می گیرد. تمام این نیروها در منطقه مذکور در حالت آماده باش به سر می بَرند.

علاوه بر استان الانبار، نیروهای حشد شعبی عملیات جدیدی را نیز در استان صلاح الدین ترتیب دادند تا بدین سان روند پیشروی آن ها به سمت مرزهای مشترک با سوریه بیش از پیش تسهیل شود. درهمین راستا، نیروهای حشد شعبی طی عملیاتی در شهر «سامراء» واقع در استان صلاح الدین، تعدادی از تونل های متعلق به تروریست های تکفیری داعش را شناسایی و منهدم کردند. این درحالی است که مقادیری از تسلیحات متعلق به تکفیریها نیز در شهر سامراء کشف و ضبط شد.

در شرایطی که نیروهای عراقی تمام تلاش خود را روی ریشه کن کردن بقایای داعش در این کشور متمرکز ساخته اند تا مجدداً با بحران جدیدی مواجه نشوند، ایالات متحده آمریکا بازی جدیدی را در عراق به راه انداخته است. طبق آخرین گزارش‌ها و همچنین اظهارنظر مقامات سیاسی عراق، آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا نوعی نارضایتی عمومی در عراق ایجاد کنند؛ هدف اصلی و اساسی ایالات متحده آمریکا از این اقدام، ایجاد بحران سیاسی در عراق است.

آمریکایی ها برای ایجاد بحران سیاسی در عراق تلاش دارند تا میان احزاب و جریان های سیاسی به ویژه برخی جریان های منتقد و دولت بغداد فتنه انگیزی و تفرقه افکنی کنند. آن ها تلاش می کنند اینگونه القاء کنند که این دست از احزاب و جریان های سیاسی به دنبال مقابله و رویارویی با دولت هستند و دولت کنونی بغداد از هیچ حمایتی توسط آنها برخوردار نیست.

این تلاش های مذبوحانه درحالی صورت می پذیرد که تاکنون هیچیک از احزاب و جریان های سیاسی عراقی بازی در زمین آمریکا را نپذیرفته و بر این باورند که برخی ملاحظاتشان در قبال دولت بغداد صرفا برای شکست انحصار در تصمیم گیری های سیاسی است و نه مقابله با آن با هدف تأمین منافع آمریکایی و صهیونیستی. این همان مسأله ای است که خشم مقامات آمریکایی را بیش از هر زمان دیگری برانگیخته است.

 در واقع، قاطبه احزاب و جریان های عراقی اعم از احزاب و جریان های حامی دولت و همچنین برخی جریان های منتقدِ دولت بغداد، تمام تلاش خود را برای نقش آفرینی در تثبیت و تحکیم ثبات در این کشور به کار بسته اند؛ حال آنکه آمریکایی ها به دنبال آن هستند تا این ثبات را خدشه دار کرده و بار دیگر زمینه های ظهور و بروز تروریست های تکفیری داعش به عراق را فراهم آورند. امروز دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که واشنگتن از نابودی تروریست های تکفیری داعش در عراق به شدت متضرر شده است.

درست به همین دلیل است که ایالات متحده آمریکا متشنج کردن اوضاع سیاسی عراق را در دستور کار خود قرار داده اند و قصد ندارند تحت هیچ شرایطی از عملیاتی کردن این هدف شوم خود بگذرند. در حقیقت، آنچه که موجبات خشم و عصبانیت واشنگتن را فراهم آورده حاکمیت دموکراسی در عراق است؛ چیزی که به هیچ وجه به مذاق آمریکایی ها خوش نیامده و نمی آید. آنها خود به خوبی می دانند که مطرح شدن خواسته ها و مطالبات احزاب مختلف از دولت در چارچوب قانون و بدون خشونت گرایی نشان از تقویت نظام دموکراتیک در عراق دارد.

همین تعادل در نظام دموکراتیک عراق موجب کاهش اقدامات خشونت آمیز به ویژه در مرحله پساداعش شده است؛ چیزی که آمریکایی ها تمایلی به آن ندارند چراکه آن را در مسیر مقابل اهداف خود یعنی زمینه چینی برای بازگشت داعش، تلقی می کنند. باتوجه به تمامی آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که تمامی اهداف شوم ایالات متحده آمریکا در عراق برای ایجاد بحران و هرج و مرجِ سیاسی در این کشور جهت تحت الشعاع قرار دادن عملیات های ضد تروریستیِ موفقیت آمیز، با شکست مواجه شده است.

هرچند که آمریکایی ها تلاش بی وقفه‌ای را جهت توقف عملیات های پاکسازی نیروهای حشد شعبی و نیروهای عراقی آغاز کرده اند اما هوشیاری نیروهای امنیتی عراق در نقاط مخلتف این کشور تاکنون اجازه نداده تا واشنگتن تأثیری در روند پیشبرد عملیات‌های مذکور داشته باشد و بتواند خواسته‌ها و مطالبات خود را به دولت بغداد در عرصه نظامی، تحمیل کند.

باتوجه به آنچه که گفته شد، عملیات ضد تروریستی ارتش عراق در استان های مختلف و مناطق مرزی، ایالات متحده را بر آن داشته تا توطئه جدیدی را برای این کشور تدارک ببیند؛ توطئه ای که واشنگتن تلاش می‌کند از رهگذر آن، ضربه سیاسی مهلکی را به بغداد وارد کند.

بسیاری از کارشناسان و ناظران عرصه سیاسی و همچنین قاطبه ملت عراق بر این باورند که حشد شعبی با مشارکت قدرتمندانه خود در عملیات‌های پاکسازی نقاط مختلف عراق، نقش مهمی در شکست خوردن توطئه‌های واشنگتن ایفا می‌کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا