ایران و جهان

جنگ تجاری آمریکا با چین و سقوط آزاد بورس‌های آمریکا

خبرگزاری مهرگروه بین الملل: روز گذشته برای نخستین بار طی دهه‌های گذشته ایالات متحده، چین را رسما در سیاهه کشورهایی قرار داد که ارزش پول خود را در برابر دلار دست‌کاری می‌کنند و تهدید کرد برای مقابله با سیاست‌های پکن به اقدامات تازه‌ای دست خواهد زد.

تازه‌ترین تنش‌ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان پس از اعمال تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی از سوی واشنگتن و از سوی دیگر کاستن ارزش یوان از سوی پکن، شکل گرفته‌است.

 روز دوشنبه ۱۴ مرداد دولت چین از ارزش یوان در برابر دلار کاست؛ اقدامی که در ۱۱ سال گذشته سابقه نداشته‌است. دست‌کاری دولتی در ارزش یوان همواره با انتقادهای سیاستمداران آمریکایی روبه‌رو بوده‌است.

واحد پول چین اکنون با ۱.۴ درصد کاهش از هفت یوان در برابر یک دلار فرا رفته‌است. اما کار در اینجا پایان نیافت و پکن اعلام کرده‌است خرید فرآورده‌های کشاورزی از ایالات متحده را متوقف می‌کند.

رسانه‌های چینی به‌نقل از بانک مرکزی آن کشور می‌گویند کاهش ارزش یوان «واکنشی‌ست به یکجانبه‌گرایی و اقدامات حمایت‌گرایانه داخلی» آمریکا، و نیز وضع تعرفه‌های جدید بر کالاها و فرآورده‌های چینی.

«بانک خلق چین» افزوده است که به «حفظ تعادل منطقی ارزش یوان» ادامه می‌دهد.

ساعاتی بعد وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد اعلامیه بانک مرکزی چین شک و تردیدی باقی نمی‌گذارد که دولت پکن ارزش یوان را دست‌کاری می‌کند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید این اقدام دولت چین به‌معنی نقض تعهداتش، به‌عنوان عضوی از گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان، در خودداری از کاهش ارزش قابل رقابت پول است.

رویترز می‌گوید، از نظر قوانین آمریکا اتهام رسمی دست‌کاری در ارزش پول، باید به مذاکرات تازه‌ای برای تغییر مسیر کشوری که دست به چنین کاری زده بیانجامد و می‌تواند مانع از حضور آن کشور در قراردادهای تدارکاتی و خدماتی دولتی آمریکا شود.

کاهش ارزش یوان در برابر دلار، باعث می‌شود تا فرآورده‌های تولید چین در بازارهای بین‌المللی ارزان‌تر شوند. در عین حال می‌تواند بر پیامدهای اعمال تعرفه‌های تازه نیز موثر واقع شود.

این رخدادهای بر بازارها نیز تاثیر گذاشته‌ و بنا بر گزارش‌ها ارزش شاخص سهام در وال‌استریت آمریکا کاهش یافته‌است.

الجزیره در این رابطه می نویسد: در پی تشدید جنگ تجاری میان چین و آمریکا، شاخص Dow Jones به میزان ۹۶۱ واحد یا ۳ درصد کاهش یافت. 

S&P نیز کاهش ۸۷ واحدی را تجربه کرد که این بزرگترین افت آن از تاریخ ۴ دسامبر محسوب می شود. ارزش مادی این افت شاخص معادل ۷۶۶ میلیارد دلار اوراق گزارش شده است. 

در Nasdaq Composite نیز شاخص ها ۲۷۸ واحد افت کرده است. 

در همین رابطه در برخی از رسانه ها اعلام شده که در پی سقوط ارزش سهام در بازار بورس آمریکا ، ۵۰۰ تن از ثروتمندترین افراد جهان فقط در یک روز در مجموع ۲/۱ درصد از ارزش سهام خود را به ارزش ۱۱۷ میلیارد دلار از دست دادند و ادامه این روند می تواند موجب پایان یافتن حمیات ثروتمندان آمریکایی از ترامپ شود.

در همین رابطه اعلام شده که جف بزوس، رئیس شرکت آمازون و ثروتمندترین فرد جهان، در یک روز ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از ثروت خود را از دست داد و در پی واکنش سرمایه‌گذاران به تشدید تنش‌ها میان چین و آمریکا، تنها ۲۱ تن از اعضای فهرست میلیاردهای بلومبرگ، هر یک حدود یک میلیارد دلار یا بیشتر ثروت خود را از دست دادند.

در این میان جف بزوس بیشترین ضرر را متحمل شد و در یک روز ۳/۴ میلیارد دلار از ارزش سهام شرکتش را از دست داد.

این وضعیت به سهام شرکت های آمریکایی نیز ضربه زده است. برای مثال اپل با ریزش ۵.۲۳ درصدی مواجه شد تا هر سهم آن به ازای ۱۹۳.۳۴ دلار مبادله شود، گوگل ۳.۷۴ درصد کاهش یافت تا هر سهم آن به ۱۱۵۴.۷۵ دلار برسد و بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی جهان یعنی آمازون با ریزش ۳.۱۹ درصدی به ۱۷۶۵.۱۳ دلار رسید.

دیگر شرکت‌های بزرگ آمریکایی نیز از ریزش‌ها در امان نبودند: شرکت بوئینگ با کاهش ۲.۵ درصدی به ۳۳۱.۰۶ دلار و شرکت کاتر پیلار با کاهش ۲.۳۲ درصدی به ۱۲۱.۶۵ دلار رسید.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا