ایران و جهان

بالاگرفتن درگیری میان عربستان و امارات در عدن/ توطئه تجزیه یمن

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل– فاطمه صالحی: تشدید درگیری ها در جنوب یمن باعث شده تا توجه محافل رسانه ای به این بخش مهم از یمن معطوف شود. این درگیری ها که به یکباره در جنوب یمن اوج گرفت مشخصا میان گروه های تحت حمایت عربستان از یک سو و امارات از سوی دیگر در عدن در جریان است.

در همین راستا هانی بن بریک معاون رئیس شورای تحت حمایت امارات موسوم به «شورای انتقالی جنوب یمن» با متهم کردن حزب اخوانی «الاصلاح» تحت حمایت عربستان به حمله علیه شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه در نزدیکی کاخ «المعاشیق» عدن(جنوب یمن)، از نیروهای خود خواست تا به کاخ  مزبور حمله کنند.

دستور معاون رئیس شورای انتقالی جنوب یمن برای حمله به کاخ المعاشیق و در نتیجه درگیری با نیروهای گارد ریاست جمهوری دولت مستعفی یمن (به ریاست عبدربه منصور هادی)، همزمان با مراسم تشییع جنازه کشته‎های پادگان «الجلاء» در عدن صادر شده است.

این در حالیست که نیروهای مقاومت یمن روز پنجشنبه گذشته، مراسم رژه در پادگان الجلاء واقع در شهر عدن را هدف قرار داده بودند که در پی آن، بیش از ۴۰ نفر از شبه‎نظامیان کشته شدند. منابع یمنی اعلام کردند که نیروهای «کمربند امنیتی» تحت حمایت امارات،  نیروهای گارد ریاست جمهوری وابسته به دولت مستعفی یمن را در نزدیکی ساختمان رادیو و تلویزیون محاصره کردند.

این درگیری ها به حدی بود که نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن نیز نسبت به آن واکنش نشان داد. مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن چهارشنبه شب از بالا گرفتن درگیری‌ها در شهر عدن ابراز نگرانی کرد. وی خواهان توقف درگیری ها در عدن و آغاز گفتگوها برای حل اختلافات در این منطقه شد.

کنترل شهر عدن در حال حاضر در دست دولت مستعفی این کشور است. نیروهای تحت حمایت امارات نیز به صورت قابل توجهی در این شهر حضور دارند و پیشتر نیز هشدارهایی در خصوص طرح امارات برای تسلط بر استان یمن مطرح شده بود.

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنرانی یکشنبه گذشته خود سناریوی چنددستگی در عدن تحت عناوین قومی را محکوم کرد و گفت که اشاعه ناامنی‌ها در جنوب یمن در راستای این سناریو صورت می‌گیرد، لذا منفعت یمنی‎ها در همکاری و صلح و امنیت است. وی گفت که برخی افراد  از اشغالگری امارات در یمن و حضور اماراتی‌ها استقبال و در عین حال از مردم یمن اکراه دارند و از آنها دوری می‎کنند.

پیش از این نیز اسناد و مدارکی در خصوص وجود یک طرح برنامه ریزی شده برای ایجاد آشوب در عدن منتشر شده بود. شبکه الجزیره اطلاعاتی درباره این طرح احتمالی دریافت کرده است که احتمال داده می‌شود هانی بن بریک، از رهبران شورای انتقالی جنوب یمن و نزدیک به محمد بن زاید، ولیعهد امارات این طرح را برای ایجاد آشوب در عدن در جریان تشییع جنازه منیر الیافعی، فرمانده تیپ اول نیروهای «کمربند امنیتی» هدایت کند.

از جمله تمهیدات برنامه‌ریزی شده برای اجرای این طرح، انتخاب یک قبر نزدیک به قصر المعاشیق و آغاز هدف قرار دادن نیروهای گارد ریاست جمهوری مستعفی یمن توسط تک‌تیراندازان در جریان مراسم تشییع جنازه بوده تا با این اقدام و در صورت بروز هرگونه واکنشی مسؤولیت حمله به حاضران در این مراسم را بر گردن این نیروها بیندازند.

این اقدام با رسانه‌ای کردن این حمله و اعزام نیروهای مسلح قبایل منطقه «یافع» به همراه نیروهایی از کمربند امنیتی برای مداخله به بهانه فیصله دادن به درگیری‌ها همراه است اما هدف اصلی این نیروها حرکت به سمت مقرها و مؤسسات دولتی و منازل مسکونی دولت مستعفی یمن است.

در همین حال اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه نخست‌وزیر دولت منصور هادی و وزرای او از کاخ معاشیق در عدن گریخته و به یکی از پادگان‌های سعودی در این شهر پناهنده شده‌اند.

نیروهای انصارالله نیز به این اوضاع واکنش نشان داده اند. محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن با انتشار پست توئیتری نسبت به حوادث جاری در شهر عدن واقع در جنوب یمن واکنش نشان داد. وی تاکید کرد: بدون اخراج اشغالگران از استان های اشغال شده این استانها خلاصی نخواهند یافت.

تشدید درگیری ها در جنوب یمن و شهر عدن که کنترل آن به دست نیروهای دولت مستعفی این کشور است باعث شده تا نگاه ها به عمق اختلافات میان عربستان و امارات در این کشور بیش از پیش معطوف شود.

به نظر می رسد سناریوی جدیدی برای تجزیه یمن از طریق ایجاد آشوب و درگیری در جنوب این کشور توسط سناریو نویس های سعودی و اماراتی طراحی شده است.

این سناریو از سخنان ضاحی خلفان معاون رئیس پلیس دبی در خصوص تحولات یمن کاملا پیداست. وی با مطرح کردن سخنانی گستاخانه اعلام کرده که اراده مردم جنوب آزاد است و اراده مردم شمال نیز آزاد است.

منطق می گوید که جنوبی ها هرگز رئیس جمهور شمال را قبول نمی کنند و شمالی ها هرگز رئیس جمهور جنوب را نخواهند پذیرفت. پیش از این شمال یمن از جنوب این کشور جدا بوده است. خلفان با مطرح کردن طرح شمال و جنوب یمن، از ساکنان جنوب یمن خواست تا اعلام استقلال کنند.

این سخنان یک مقام مسئول در امارات بیانگر نقشه این کشور با همدستی عربستان برای یمن است. اماراتی ها و سعودی ها که بعد از ۵ سال از آغاز تجاوز به یمن نتوانسته اند دستاورد نظامی چشمگیری در این کشور محقق کرده و مناطق مهم و حیاتی کشورهای خود را در تیرس حملات نیروهای مقاومت یمن می بینند اینک برای فیصله دادن به بحران یمن دست به دامن توطئه تجزیه این کشور شده اند.

یمن که طی دهه های گذشته به یمن شمالی و جنوبی تقسیم می شد و بعد از آن به اتحاد رسید اینک با توطئه جدید کشورهای متجاوز برای تقسیم مجدد آن رو به رو شده است؛ توطئه ای که باید با هوشیاری مردم این کشور سریعا خاموش شود چرا که یمنی ها باید برای محافظت از اتحاد و استقلال کشورشان با متجاوزان بجنگند و نگذارند دستاورد یمن متحد در جریان این تجاوز ۵ ساله از بین رفته و مجددا دوره جنگ های داخلی که هیچ نتیجه ای جز ویرانی برای این کشور نداشته به یمن بازگردد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا