ایران و جهان

بازگشت والیبالیست های ایران از لبه پرتگاه/ بردن کوبا در گام اول

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله نخست رقابت‌های والیبال انتخابی المپیک توکیو از امروز آغاز و ۲۴ تیم برتر رنکینگ فدراسیون جهانی در شش گروه چهار تیمی رقابت خود را برای کسب سهمیه المپیک آغاز کردند. تیم ملی والیبال ایران با تیم‌های کوبا، مکزیک و روسیه همگروه است که در نهایت یک تیم از هر گروه در مرحله نخست مسابقات راهی المپیک ۲۰۲۰ خواهد شد.

شاگردان ایگور کولاکوویچ در نخستین بازی این مرحله از ساعت ۱۷:۳۰ در ورزشگاه سیبور آرنا سنپترزبورگ برابر تیم کوبا صف آرایی کردند و در پایان موفق شدند ۳ بر ۲ حریف خود را شکست دهند.

* ست نخست؛ ایران ۲۳ – کوبا ۲۵
در ابتدای بازی کوبایی‌ها نخستین امتیاز را کسب کردند و با حفظ برتری امتیاز موفق شدند با نتیجه ۸ بر ۶ پیروز به استقبال نخستین تایم استراحت فنی بروند. در ادامه کوبا برتری را حفظ و با عملکرد بهتر در سرویس و حمله اختلاف امتیاز را به عدد ۴ رساند تا با نتیجه ۱۱ بر ۷ از ایران پیش بیافتد و کولاکوویچ برای ایجاد وقفه در امتیاز آوری کوبایی‌ها کند مجبور به گرفتن تایم استراحت کند. پس از این وقفه ایران موفق شد با ارائه بازی هماهنگ‌تر و با استفاده از اشتباهات کوبا با کسب سه امتیاز متوالی، اختلاف امتیاز را کاهش و بازی ۱۳ بر ۱۲ شود تا اینبار سرمربی کوبا تقاضای تایم استراحت دهد. بازی پس از این وقفه با امتیاز  آوری فیاضی در امتیاز ۱۳ برابر شد و در ادامه ایران موفق شد با نتیجه ۱۶ بر ۱۵ پیروز به استقبال دومین تایم استراحت فنی برود. در ادامه سرویس های خوب کوبا بار دیگر این تیم را پیش انداخت و کوبایی ها با نتیجه ۱۹ بر ۱۷ بار دیگر تیم برتر زمین شدند. در نهایت کوبایی ها ست اول را ۲۵ بر ۲۳ به سود خود خاتمه دادند.

ست دوم؛ ایران ۲۶ – کوبا ۲۸
در این ست نیز کوبایی‌ها امتیاز اول را به دست آورند. بازی در این ست تا امتیاز ۳ برابر پیش رفت و فیاضی موفق شد امتیاز برتری ۴ را برای ایران کسب و امیر غفور نیز با دو امتیاز سرویس ایران را ۶ بر ۳ تیم برتر زمین کند تا سرمربی کوبا تقاضای تایم استراحت دهد اما این وقفه تاثیری در امتیاز آوری ایران نداشت تا نخستین تایم استراحت فنی در این ست با نتیجه ۸ بر ۵ به سود ایران همراه شود.

بر خلاف ست نخست در این ست سرویس‌های خوب برگ برنده ایران در پیشتازی بود. در ادامه در حالی که ایران با نتیجه ۱۳ بر ۱۰ پیش بود کوبایی ها با کسب ۳ امتیازی متوالی و دفاع خوب اختلاف را کاهش تا کولاکوویچ تقاضای تایم استراحت دهد. دومین تایم استراحت فنی با نتیجه ۱۶ بر ۱۴ به سود کوبا پایان یافت.

کوبا با حفظ برتریِ خط حمله در دفاع همچنان از ملی پوشان ایران موفق تر عمل کرد و با استفاده از اشتباهات بازیکنان کشورمان با نتیجه ۱۸بر ۱۷ پیشتاز باقی ماندند. ملی پوشان ایران موفق شدند بازی را در امتیاز ۱۹ برابر کنند و علی شفیعی با زدن سرویس امتیاز ۲۰ را برای ایران به دست آورد. در ادامه کوبا نمایش بهتری داشت و تا امتیاز ۲۴ هم پیش رفت اما ایران توانست در آخرین شانس خودش را پیدا کند و کار را به تساوی بکشاند. در ادامه اما شانس به کوبا رسید تا این ست را ۲۸ بر ۲۶ به سود خود خاتمه دهد.

ست سوم؛ ایران ۲۵ – کوبا ۱۷
در ست سوم نیز مانند دو ست گذشته کوبا امتیاز نخست را به دست آورد. بازی در این ست برابر و شاگردان ایگور با نتیجه ۸ بر ۶ پیروز نخستین تایم استراحت فنیرا پشت سرگذاشتند. ایران در این ست در خط حمله از کوبا پیشی گرفت و با کسب دو امتیاز متوالی در دفاع نتیجه بازی را ۱۳ بر ۱۰ به سود خود کرد. با کسب امتیاز ۱۴ برای ایران، سرمربی کوبا برای ایجاد وقفه تقاضای تایم استراحت داد اما بی فایده بود و امیر غفور با یک امتیاز زیبای سرویس ایران را به عدد ۱۵ رساند. پوریا فیاضی نیز امتیاز ۱۶ را کسب تا شاگردان ایگور دومین تایم استراحت فنی این ست را نیز پیروز پشت سربگذارد. بازیکنان ایران با ایجاد ۵ اختلاف امتیاز با نتیجه ۱۹ بر ۱۴ همچنان تیم برتر زمین بودند. در نهایت ایران این ست را با برتری ۲۵ به ۱۷  به پایان برد.

ست چهارم؛ ایران ۲۵ – کوبا ۱۶
ست چهارم بر خلاف سه ست گذشته ایران امتیاز اول را به دست آورد. ملی پوشان ایران روند ست سوم را ادامه و با نتیجه ۶ بر ۴ از حریف پیش افتادند. شاگردان ایگور برتری در خط حمله و سرویس را حفظ و نخستین تایم استراحت فنی را با نتیجه ۸ بر ۵ پیروز طی کردند. با دفاع خوب محمد موسوی ایران سه اختلاف امتیاز را حفظ و با نتیجه ۱۳ بر ۱۰ تیم برتر زمین باقی ماند. دومین تایم استراحت فنی نیز با برتری ۱۶ بر ۱۱ به سود ایران همراه شد. عملکرد خوب ملی پوشان در سرویس باعث ایجاد اختلاف ۶ امتیازی شد و بازی با نتیجه ۱۸ بر ۱۲ به سود ایران همراه شد. در نهایت این ست با نتیجه ۲۵ بر ۱۶ به سود ایران خاتمه یافت.

* ست پنجم؛ ایران ۱۵ – کوبا ۱۰
امتیاز نخست در این ست برای ایران به دست آمد و علی شفیعی امتیاز دوم را برای ایران کسب کرد. با دفاع زیبای موسوی سومین امتیاز نیز به سود ایران ثبت شد تا تیم ملی با نتیجه ۳ بر صفر از حریف پیش بیافتد. در حالیکه داور امتیاز ۲ را برای کوبا ثبت کرد با درخواست به موقع ویدئو چک از سوی کولاکوویچ امتیاز ۴ هم برای ایران ثبت شد. نخستین تایم استراحت فنی در این ست با نتیجه ۸ بر ۶به سود ایران همراه و زمین‌ها تعویض شد. با شروع بازی علی شفیعی با ابشاری زیبا امتیاز ۹ را برای ایران به دست آورد تا سرمربی کوبا بلافاصله تقاضای تایم استراحت دهد اما تاثیری نداشت و امتیاز ۱۰ نیز برای ایران ثبت شد.

در ادامه ملی پوشان ایران نمایش بهتری داشتند و با حفظ فاصله توانستند ست پنجم را ۱۵ بر ۱۰ به سود خود خاتمه دهند و در مجموع ۳ بر ۲ به برتری برسند.

ایران و کوبا، برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های انتخابی المپیک به مصاف هم رفتند و در طول ۷ دوره گذشته‌ی این رقابت‌ها تا به حال با هم دیداری نداشته‌اند. ایران و کوبا در مسابقات المپیک با هم یک دیدار داشته‌اند که در دور گروهی المپیک ۲۰۱۶ ریو بود و ملی‌پوشان والیبال ایران، سه بر صفر پیروز شدند. تیم ملی کوبا مدال برنز المپیک را در کارنامه دارد.

تیم ملی فردا از ساعت ۱۷:۳۰ در دومین دیدار این مرحله برابر  تیم ملی مکزیک صف آرایی خواهد کرد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا