ایران و جهان

آزادی مطبوعات و قوام آن را دنبال کردیم


دکتر روحانی در پیامی به مناسبت فرا رسیدن روز خبرنگار:

آزادی مطبوعات و قوام آن را از مسیر تأکید بر ضرورت حذف نظارتهای غیر حرفه ای برمطبوعات دنبال کردیم/ رویکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، دسترسی به فضای مجازی برای استفاده شهروندان بوده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس جمهور در پیامی به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار، با اشاره به اینکه دولتهای یازدهم و دوازدهم کوشیده‌اند تا حد ممکن و در حیطه اختیارات دولت، پاسدار آزادی مطبوعات و قوام و دوام آنان باشند، تصریح کرد: فراهم شدن فضای مساعد برای رسانه‌ها اعم از تضمین آزادی بیان و تثبیت شرایط اقتصادی منجر به ثبات مالی مؤسسات مطبوعاتی، اصلی‌ترین دستآوردی است که دولت در عرصه مطبوعات دنبال می‌کند.

متن پیام حجت الاسلام حسن روحانی که توسط علی ربیعی سخنگوی دولت در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار با حضور مدیران رسانه‌ها و خبرنگاران حوزه دولت قرائت شد، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ما در روز خبرنگار قرار داریم، اما تقارن تاریخی این هفته با سالگرد امضا شدن فرمان مشروطه (۱۴ مرداد ۱۲۸۵) معنایی خاص به این هفته میبخشد. مطبوعات که خبرنگاران قوام‌بخش آنها هستند، رکنی از مردم‌سالاری و مشروط کننده قدرت سیاسی‌اند.

تصور دنیایی که در آن مطبوعات و خبرنگار به کفایت آزاد و قدرتمند نباشند و قدرت سیاسی مشروط و مقید به قانون باشد، ممکن نیست. اگر درمان دردهای ایران نیز در همان یک کلمه، قانون، نهفته باشد، تحقق حاکمیت این یک کلمه نیز در دنیایی فارغ از مطبوعات آزاد و مستقل ناممکن است.

دولتهای یازدهم و دوازدهم کوشیده‌اند تا حد ممکن و در حیطه اختیارات دولت، پاسدار آزادی مطبوعات و قوام و دوام آنان باشند. ایده آزادی مطبوعات و قوام و ثبات یافتن آن را از مسیر تأکید بر ضرورت حذف نظارت‌های غیر حرفه ای برمطبوعات دنبال کردیم، اما هنوز بستر مساعدی برای پذیرش کامل چنین ایده‌ای فراهم نشده است.

دنیای امروز و به تبع آن مطبوعات بر اثر فناوری‌های جدید به نحوی تغییر کرده اند که نظام‌های پیشین نظارت، مجوزدهی و تنظیم‌گری در زمینه مطبوعات ناکارآمد شده اند.

در دنیایی که هر شهروند می‌تواند تولیدکننده محتوا در تیراژ زیاد در فضای مجازی باشد، تشریفات غیرضرور برای اخذ مجوز نشریاتی که چند هزار تیراژ بیشتر ندارند، غیر قابل قبول است. 

دولتهای یازدهم و دوازدهم طرفدار باز گذاشتن دسترسی به فضای مجازی و استفاده شهروندان از این فضا بوده است. ما بر این باوریم که استفاده‌های نامناسب از این فضا بخش بسیار محدودی از آن‌ را تشکیل می‌دهد و نمی‌توانیم برای جلوگیری از فعالیت‌های نامناسب بسیار اندک، جلوی فعالیت اکثریت قاطع مردم در این فضا را بگیریم. نباید تصور شود که فضای مجازی رقیبی برای مطبوعات است. همان گونه که اینترنت نتوانست کتاب را از میان بردارد و کتاب حتی در شکل کاغذی آن کماکان برآورنده نیازهای جامعه امروز است، مطبوعات نیز به شرط داشتن محتوای مناسب قادرند بنیان اطلاع‌رسانی باشند و کماکان اصالت با محتوای تولیدشده در رسانه‌های رسمی است.

فراهم شدن فضای مساعد برای رسانه‌ها  اعم از تضمین آزادی بیان و تثبیت شرایط اقتصادی منجر به ثبات مالی مؤسسات مطبوعاتی اصلی‌ترین دستآوردی است که دولت در عرصه مطبوعات دنبال می‌کند.

بدیهی است مطبوعات نیز به دنبال بقیه بخش‌های اقتصادی دشواری‌هایی را تجربه می‌کنند و همین امر بر زندگی خبرنگاران و سایر گروههای مرتبط با روزنامه نگاری می گذارد.

علی‌رغم همه این مشکلات که بخشی از کلیت نظام اقتصادی و اجتماعی کشور است، مفتخریم به اینکه به صورت نظام‌مند تلاش کردیم پاسدار آزادی گردش اطلاعات و حمایت از رسانه آزاد باشیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا