ایران و جهان

پول در برابر زمین؛ معادله سمی نشست منامه/ حاضران و غائبان کدامند؟

خبرگزاری مهرگروه بین الملل: منامه روزهای ۲۵ و ۲۶ ماه ژوئن جاری یعنی فردا و پس فردا میزبان نشست موسوم به سرمایه گذاری در مناطق فلسطینی است. این نشست از سوی بحرین و آمریکا برگزار می‌شود و شاخه اقتصادی معامله قرن محسوب می‌شود.

ساعات اندکی تا شروع نشست منامه باقی مانده و این اولین اقدام عملی معامله قرن است. در حالی که آمریکا هدف نشست را تحقق شکوفایی اقتصادی می‌داند اما واقعیت این نشست نابودی آرمان فلسطین و برباد رفتن آرزوی تشکیل کشور مستقل فلسطین است.

این در حالی است که مخالفت‌ها با این نشست ادامه دارد. علاوه بر اعتراضات گسترده ای که فلسطینی‌ها و بحرینی‌ها در روزهای برگزاری این نشست به پا خواهند کرد؛ امروز هزاران مراکشی علیه معامله قرن و کنفرانس اقتصادی بحرین تظاهرات کردند. تظاهرات کنندگان با در دست گرفتن پرچم‌های فلسطین، شعارهایی در حمایت از ملت فلسطین و محکومیت معامله قرن سردادند.

آن‌ها همچنین تصمیم شماری از کشورهای عربی برای شرکت در کنفرانس اقتصادی بحرین را به شدت محکوم کرده و اقدام به آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی کردند. تظاهرات کنندگان مراکشی از دولت این کشور خواستند با معامله قرن که هدف از آن نابودی مسئله فلسطین است، مقابله کند.

اما حاضران و غائبان در نشست منامه کدامند؟

از مهمترین غائبان در نشست مذکور، تشکیلات خودگردان و همه گروههای فلسطینی هستند که به طور متحد این نشست را تحریم کرده اند. عراق و لبنان در همبستگی با موضع فلسطینی‌ها این نشست را تحریم کرده اند.

اما در مقابل رژیم صهیونیستی شرکت می‌کند اما مشخص نشده است که مسئولان این رژیم می‌روند یا بازرگانان آن.

ریاست این نشست را جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برعهده دارد. وی بانی این نشست به نمایندگی از آمریکاست و سیاستمداران و بازرگانان آمریکایی نیز وی را همراهی می‌کنند.

عربستان سعودی اعلام کرده است که محمد التویجری وزیر اقتصاد و برنامه ریزی خود را به نشست اعزام می‌کند.

سطح شرکت بحرین و مغرب تاکنون مشخص نیست.

امارات اعلام کرده است که عبید الطایر وزیر مشاور در امور مالی خود را به این نشست اعزام می‌کند.

مصر هم با وزیر دارایی خود در نشست حاضر است.

اردن در سطح دبیرکل وزارت دارایی مشارکت می‌کند. ناظران امور مشارکت اردن را در پایین‌ترین سطح و صوری دانسته اند زیرا حداقل سفیر اردن در منامه یا نماینده وزارت خارجه اردن هم در این نشست شرکت نمی‌کند.

فهد الخیطان تحلیلگر امور سیاسی سطح مشارکت اردن را به مثابه نبود توصیف کرده است.

این درحالی است که مخالفت گسترده مردمی و احزاب با مشارکت در این نشست طی روزهای گذشته رخ داده است و امان پایتخت این کشور به ویژه شاهد تحصن‌ها و اعتراضات گسترده بوده است.

سازمان ملل اعلام کرده است که جیمی مکگولدریک معاون هماهنگ کننده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه را به نشست اعزام می‌کند.

دوحه مشارکت خود را اعلام نکرده؛ اما با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که از هیچ تلاشی برای مقابله با چالشها در منطقه دریغ نخواهد کرد.

کویت و سلطان نشین عمان هم مشارکت خود را قطعی نکرده اند.

نشست منامه؛ نشستی آکنده از دروغ و تزویر

عنوان این نشست مانند اهدافش همه دروغ و کذب است. برگزار کنندگان نشست منامه از کدام صلح سخن می‌گویند؟ کدام شکوفایی برای فلسطینی‌ها؟ مگر اصلاً کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناخته شده است؟ مگر به کمترین مطالبه فلسطینی‌ها توجهی شده است؟

از نشست منامه می‌توان به عنوان تیرخلاص به آرمان فلسطین، تثبیت یهودی سازی مقدسات و حذف نام فلسطین از نقشه و تبدیل ملت فلسطین به عنوان برده اسرائیلی‌ها نام برد. هدف این است که هویت ملی و قومی فلسطین نابود شود و بحرین تحت حاکمیت آل خلیفه در این زمینه نام خود را در تاریخ ماندگار خواهد کرد و لکه ننگی برای آل خلیفه که همواره در راستای اجرای طرح‌های اسرائیلی-آمریکایی حرکت می‌کند و پیشگام عادی سازی روابط با تل آویو و نابود کننده موضوع اصلی جهان عرب یعنی فلسطین است، خواهد بود. اما همه به خوبی می‌دانند که که مردم بحرین با طرح‌های سازشکار مخالفند و بارها این را نشان داده اند و حساب آنها از آل خلیفه جداست.

آنچه دردناک است برگزاری این نشست در کشوری عربی است و دردناک‌تر این است که پولی که برای نابودی آرمان فلسطین به بهانه صلح پوشالی اقتصادی هزینه خواهد شد از سوی اعراب خلیج فارس پرداخت خواهد شد.

جای بسی تأسف است که در حالی که اسرائیلی‌ها در مقابل مقاومت فلسطین در غزه مستاصل شده اند و صهیونیست‌ها از موشک‌های مقاومت در شمال و جنوب اراضی اشغالی در وحشت به سر می‌برند، چرا آل خلیفه ساز دلخواه تل آویو را می‌زند و آب به آسیاب اسرائیل می‌ریزد. شاید آل خلیفه برای حفاظت از خود به رژیم صهیونیستی دلبسته است که خود برای تأمین امنیتش به دیوار کشی روی آورده است.

این طرح مرده به دنیا آمده است زیرا با مخالفت کوبنده فلسطینی‌ها و بازرگانان و شخصیت‌های اقتصادی روبرو شده است.

همه تلاش‌های کوشنر قبلاً شکست خورده است و اینبار هم راه به جایی نخواهد برد. منامه و دیگر پایتخت‌های سازشکار باید بدانند که مشوق‌های اقتصادی و طرح‌های پوشالی آنها مشکل گشا نیست. سخن گفتن از توسعه اقتصادی در سایه اشغال مضحک است به ویژه که صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها به عنوان برده و کسانی که با بهای کم باید کار کنند و بازارهای این رژیم را رونق بخشند، می‌نگرند.

آمریکا در حالی که همه کمک‌ها به فلسطینی‌ها را قطع کرده است دم از کمک به طرح‌های اقتصادی فلسطینی می‌زند.

واشنگتن و متحدانش که تاکنون از راههای دیگر نتوانستند فلسطین و آرمان آنرا نابود کنند این بار از راه صلح اقتصادی وارد شده اند. مگر احدی از فلسطینی‌ها از آل خلیفه خواسته است که این کارگاه اقتصادی و نشست اقتصادی را برپا کند؟ آل خلیفه باید از ورود به طرح‌هایی که دخلی به آن ندارد، پرهیز کند.

پول در برابر زمین؛ معادله سمی نشست منامه

معادله صلح اقتصادی یا پول در برابر زمین که واشنگتن با تمام توان و نفوذ سیاسی خود به دنبال اجرایی کردن آن است، آسان نخواهد بود و رنگ واقعیت نخواهد گرفت. این معادله‌ای سمی است. واشنگتن با این نشست، هدفش مجبور کردن فلسطینی‌ها به چشم پوشی از رؤیا و حقشان در تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس است. حق بازگشت آوارگان فلسطین با این نشست نابود می‌شود و ملت فلسطین به گروهی تبدیل می‌شوند که فقط به دنبال فراهم کردن نیازهای اساسی خود به دور از حق تعیین سرنوشت است. فلسطینی‌ها از شر اشغالگران رهایی نمی‌یابند.

احدی نمی‌تواند به نیابت از فلسطینی پای توافق و قراردادی را امضا کند و موضع فلسطینی هاست که سرنوشت ساز است. تازمانی که مخالفت‌های گسترده فلسطینی‌ها وجود دارد این نشست سرنوشتی جز شکست ندارد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا